fredag, februari 22, 2008

Varför göra allt så besvärligt, SR?

Sveriges Radio har sänt en radioteaterversion av J. R. R. Tolkiens Bilbo i repris som en del av SR Minnen ett litet tag nu. Jag har inte lyssnat på den än men tänkt att jag skulle göra det senare. Eftersom SR säger att de ska ha alla sina sändningar tillgängliga på webben en månad efter att de sänts så har jag inte tyckt att det varit någon brådska. Nyss tänkte jag att jag skulle kolla hur långt de hunnit. I dag sänds avsnitt tio, men trots att jag klickat runt på längden och bredden på SRs webbsidor så lyckas jag inte hitta något sätt lyssna på tidigare avsnitt. Bummer. Om någon annan vet hur man hittar tidigare avsnitt så tala gärna om det.

I dagarna har Christina Jutterström föreslagit att man ska slå ihop SVT, SR och UR och ersätta TV-licensen med en skatt. Hon har också publicerat boken Fri television och med anledning av det intervjuat ett par av bokhororna. I den intervjun hittar jag detta:
Både SR, SVT och UR har ett rikt arkiv som nu håller på att digitaliseras. Tror ni att de här arkiven plus den pågående programverksamheten skulle kunna utgöra basen för en egen ps-söktjänst typ Google? Är det tekniskt svårt, dyrt eller av andra skäl olämpligt? Skulle en sådan tjänst nå fler i de yngre generationerna, som i dag ser allt mindre på SVT och lyssnar på SR?

Jag tror absolut att det finns mycket gammalt material i SRs och SVTs arkiv som skulle bli populärt om det digitaliserades och gjordes tillgängligt: radioteater, konserter, intervjuer, egenproducerat drama och så vidare.

Problemet är att man krånglar till det så dant. Att göra ett program tillgängligt i form av en återutsändning på fast tid och en repris samma dygn är inte speciellt anpassat till dagens lyssnarmönster. Jag vill kunna lyssna när det passar mig, inte när radion tycker att jag ska lyssna. Det håller inte att köra med fasta sändningstider för program man sänder på webben. Se till att publicera permanenta länkar till program som sänds så att man kan gå tillbaka och lyssna till dem när som helst efter att de sänts. Om man dessutom slipper använda proprietära krångelformat som Windows Media eller Real Audio så är det ännu bättre. I dagens läge är det standard att publicera ljud i mp3-format, för det är vad en normal mediaspelare spelar upp. Jag vill kunna ta med mig radioprogrammen i fickan och lyssna när och var jag vill!

Som det är nu ser SR till att krångla till lyssnandet så mycket så att jag inte kan lyssna alls, och det tycker jag är trist.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

1 kommentar:

A.R.Yngve sa...

Vad jag har hört av folk som jobbar i radiobranschen är att det knepiga med att göra "gamla" program tillgängliga för *obegränsad* nedlastning är att få tillstånd av de som gjort dem.

Man måste (oftast, vad jag har förstått) förhandla med skådespelare, musiker och andra om att lägga ut radioprogram som de varit med i... det kan bli krångligt och kosta extra i form av royalties till de inblandade.

Kanske beror detta på att reglerna skrevs för en annan tid...