onsdag, februari 20, 2008

2008-22: Lise Myhre: Nemi 5

På ytan finns det många likheter mellan Nemi och Arne Anka: de är båda arbetslösa, hänger konstant på krogen och känner sig allmänt missförstådda av sin omgivning. Medan Arne är en vanlig knegare (utan kneget, då) med litterära ambitioner så är Nemi däremot kompromisslöst nördig: hon läser fantasy, ser på skräckfilm och lyssnar på hårdrock.

Båda är serier jag tycker har haft en förmåga att slå ur underläge för de svaga, men medan Arne Anka efter återstarten bara har blivit bättre så tycker jag tyvärr att Nemi håller på att tappa stinget lite. Det betyder inte att det inte finns en del lysande strippar även i det här albumet, men det finns också en allt för stor andel som antingen är repetitioner av tidigare skämt eller bara allmänt trötta.

Det här femte albumet är upplagt som vanligt med vanliga enradsstrippar, helsidesserier och en del helsidesbilder, men nytt för den här gången är att hela albumet är i färg. Tyvärr tycker jag inte att Nemi gör sig i färg. Nemi själv är ju nästan definitionsmässigt svartvit, och jag tycker att det bara ser grällt och konstigt ut när hennes omgivning blivit färglagd, speciellt som färgläggningen i sig känns ganska simplistisk. Bortsett från bildernas bakgrunder är det sällan som några nyanser användt; allt är bara släta färgfält. Jag trivdes bättre med den svartvita Nemi.

Lise Myhre: Nemi 5
Kartago Förlag, 2007
Översättning: Elisabeth Fryking
160 sidor
ISBN: 9789189632653

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

3 kommentarer:

Per CJ sa...

Men er Nemi alltid arbeidsledig? I noen av stripene synes det som om hun har en grafisk design/Mac-operatørjobb. Skjønt, når hun synes kl. 12 er tidlig å stå opp, så har hun kanskje problemer med å holde på selv den type arbeid...

Hans Persson sa...

Det händer att hon jobbar, men det verkar alltid rätt övergående.

Förutom datorarbete brukar hon arbeta med att sälja skivor ibland. Problemet är att hon har så svårt att tala om för de presumtiva kunderna vad hon tycker om skivorna de frågar efter.

Anonym sa...

Jag kan hålla med om att Svart/vita Nemi var bättre.. Men bara hon fortsätter vara så fantastiskt eländigt negativ så älskar man ju henne. Hon har ju bra musiksmak i alla fall...:)Ja jag vet..Nemi är en fiktiv person!