söndag, februari 17, 2008

2008-16: Bertil Falk: Infranet

Bertil Falk ger varje år ut en bok som julhälsning till vänner och bekanta. Det första året var upplagan begränsad till 100 exemplar, och sedan minskar den med ett för varje år. Det här är tredje årgången, men den första som jag fått tag i.

Med tanke på uppkomsten för boken skulle man kunna vänta sig att den hade något slags jultema, men sådant lyser med sin frånvaro. Större delen av baksidestexten ägnas åt en reflektion över vad för slags bok det här är. Kandidater är science fiction, deckare, thriller, kryddat med diverse österländsk filosofi. Jag nöjer mig med att konstatera att den inte är renodlat någondera, utan står med fötterna över ett antal genregränser.

Handlingen inleds med att Martin får en massa pengar för att ha agerat som knarkkurir och sätter sig i en bil och åker hemåt. När han fått upp farten upptäcker han att bilen inte fungerar som den ska och kraschar. Han hamnar på sjukhus där de flesta delar av honom behöver sys ihop, och hann själv betraktar resultatet utifrån, i första hand motvillig att behöva hänga kvar vid sin gamla kropp.

En av läkarna som varit inblandad i att lappa ihop Martin beger sig till USA för att delta i ett experiment med att koppla upp en människa till internet. Han berättar det inte för sina kollegor, men han åker som försöksperson, inte som läkare som ska hjälpa till med experimentet.

Internet i allmänhet och sammankopplingen av människor med det i synnerhet återkommer hela tiden i texten, liksom filosoferande kring fenomenet och dess effekter. De filosofiska referenserna kan jag tyvärr inte säga någonting om eftersom jag inte har någon koll på de indiska källor som refereras till.

Bertil Falk är en van skribent. Jag får intrycket att den här boken är ganska snabbt ihopskriven, men den känns inte slarvig, möjligen lite oputsad på en del ställen. Den är skriven med ett rakt och rättframt språk utan försök till poetiska utflykter (men däremot en spridda lekar med ord här och där). Falk stoppar in bekanta i boken vid minst ett tillfälle.

Varje kapitel inleds med ett kort citat från så spridda källor som indiska verk, Jerome K. Jerome och flera olika obskyra svenska sf-romaner.

Bertil Falk: Infranet
Zen Zat, 2000
119 sidor
ISBN: 9197354929

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , ,

1 kommentar:

Miss Lyckad sa...

Hej Hans!

Här traskar jag för första gången in på din sida av ord!
Det är sant. Man är lite vad man läser...=)
Jag hoppas att du läser mig när min bok kommer ut i vår... och skriver en rad om den.

http://miss-lyckad.blogspot.com/

/ Miss Lyckad