söndag, februari 24, 2008

Malin med bokfemman

Malin bloggar om både böcker och annat (skojiga citat från sina elever, exempelvis), men hon har också varje vecka en bokfemma där andra får lista fem böcker utifrån något givet tema. Det är alltid intressant att se hur andra motiverar sina val, oavsett om man själv deltar med en egen lista eller inte.

Vem är du?

Jag är 30 år och jobbar som språklärare på högstadiet. Just nu studerar jag även spanska på halvtid. Mina stora intressen i livet har alltid sett likadana ut: läsa, skriva, film, hästar och fotografera. På senare år har också ett brinnande intresse för träning tagit vid och jag spenderar en stor del av min tid på gymet. Förutom det älskar jag att resa, helst då med min man.

Nämn något som du verkligen letar efter i böcker.

Fängslande språk och stämning. Jag vill fångas av boken och kunna leva mig in i världen. Jag är barnsligt förtjust i ett lite mer poetiskt språk och kunde förr fylla flera sidor i anteckningsboken med citat ur boken. Det gör jag inte längre eftersom det inte riktigt finns tid till det. Sen är det också viktigt för mig att boken efterlämnar någon form av tanke. Om jag slutar tänka på boken så fort jag slutat läsa -- då är det en dålig bok.

Betyder det att du inte läser underhållningslitteratur? Där finns i alla fall rätt sällan några djupare filosofiska resonemang.

Nej, jag läser en hel del underhållningslitteratur men jag ställer ändå som krav att det ska efterlämna en tanke. Det behöver inte vara djupa filosofiska resonemang men någon form av avtryck måste ändå boken ge. Jag läser en hel del chick-lit men de bästa ur genren lämnar i alla fall någon form av tanke efter sig.

Du skriver mycket och samlar citat ur böcker. Skriver du även skönlitterärt?

Nja, inte så mycket just nu. Jag har väl som många andra bokfanatiker utdrag till påbörjade böcker i skrivbordslådan. Men de lär nog stanna därvid. Förr skrev jag enormt mycket dikter men det gör jag inte längre alls. Jag vet inte varför egentligen, men det finns inget behov längre på något sätt.

Nämn en egenskap som du verkligen inte vill se i böcker du läser.

Dåligt språk kan förstöra även den bästa storyn. Dessutom får jag ibland lust att sitta med rödpenna och rätta korrekturmissar. Lärarskada kanske...

Varför bloggar du?

För att få utlopp för alla tankar. Jag har alltid skrivit mycket och när jag fann bloggvärlden kändes det verkligen helrätt att börja skriva blogg. Dessutom upptäckte jag snabbt glädjen i att blogga om böcker då man kunde få en diskussion om det man läst. Det är tyvärr inte så många av mina vänner som läser och jag saknar ibland att kunna diskutera böcker med någon. Genom bloggandet kan jag i alla fall få en liten form av boksamtal.

Du har arbetat mycket för att åstakomma mer diskussion mellan bokbloggar genom att starta bokfemman. Hur kom du på den idén?

Dels ville jag ha något som utmärkte just min blogg och som var "jag". Dels kände jag att just listor är något som figurerar i alla dess former på bloggar och varför inte ha ett återkommande tema? Dessutom kändes det som en utmärkt chans att få bra boktips och det var väl det som var grundidén med det hela. Att samtala om böcker på ett roligt sätt.

Rekommendera tre bra bloggar om (mestadels) böcker.

Mina favoritbloggar som jag uppdaterar mig på dagligen är inte rena bokbloggar så de kanske jag inte ska nämna här. Mina favoriter bland bokbloggarna är i alla fall Gemen och verserad, Maria läser och Bokhora. Fast jag brukar surfa runt på många, många bokbloggar, när tid ges.

Vilken/vilka böcker läser du just nu?

Jag har alldeles för många på gång just nu… För en gångs skull lyssnar jag faktiskt på en bok: Ett magiskt år av tänkande av Joan Didion. En helt fantastisk bok. Dessutom läser jag också En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie och Ett år med kött av Ruth L. Ozeki. Sedan har jag ytterligare 3 böcker som just nu ligger vilande. Jag är väldigt rastlös i mitt läsande just nu och har svårt att hålla fokus på en bok i taget. Jag måste verkligen vara i stämning när jag läser en bok och olika böcker passar för olika tillfällen. Det är jobbigt när man är sugen på en viss typ av bok och inte har något hemma som passar. Då blir det nästan som abstinens.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

1 kommentar:

Martin sa...

Skall vara Ett år av magiskt tänkande.