söndag, februari 10, 2008

The Girl Least Likely To bli en bokhora

I min serie intervjuer av bloggarna bakom bloggar jag läser skickade jag ett brev till Helena, även känd som The Girl Least Likely To, men fick inget svar. Precis som jag hann börja fundera på vart svaret tagit vägen så meddelandes det att Helena hade övergått till att bli en av tjejerna bakom bloggen bokhora.se istället.

Vem är du?

Jag är 27 år gammal, har tidigare bloggat om litteratur och popkultur på The Girl Least Likely To och är sedan förra fredagen en officiell bokhora. Litteratur är min drug of choice, men jag är även storkonsument av musik, film, TV-serier och popkultur i allmänhet. Man kan tala om ett slags popkulturellt blandmissbruk.

Nämn något som du verkligen letar efter i böcker.

Kort uttryckt: språk och stämning. Jag är inte så noga med invecklade intriger och skarp dialog, är beredd att ha överseende med smärre intrighål om det vankas vackert, innovativt språk och suggestiv stämning. Överlag är jag väldigt svag för författare som i sina böcker lyckas skapa en alldeles unik värld man vill besöka om och om igen. Kanske är det just min förkärlek till stämning, företrädelsevis av det suggestiva, täta, svartkantade slaget som gör att jag läser så pass mycket skräcklitteratur. Är barnsligt förtjust i skräck, neogotik och mörkerlitteratur i allmänhet: allt från uttalad skräcklitteratur à la Stephen King och H.P. Lovecraft till mer erkänt "litterära" författare som Mare Kandre, Joyce Carol Oates och Carina Rydberg.

Läser du lika gärna skräck med övernaturliga inslag som realistiska skräckromaner?

Svår fråga. Som tonåring läste jag nästan uteslutande övernaturlig skräck, men nu för tiden kan jag nästan föredra mer oortodox skräck, berättelser som tar fasta på den mer existentiellt betonade skräcken. Carina Rydbergs "Den som vässar vargens tänder" är ett bra exempel på en roman där skräckstämningen utgår från människans latenta ondska, rädslan för det egna jaget och dess förmåga att utföra onda handlingar. Egentligen är detta betydligt otäckare än vampyrer, demoner och monster.

Nämn en egenskap som du verkligen inte vill se i böcker du läser.

Dåligt språk! Ryser av obehag bara jag tänker på tafflig språkbehandling, korrfel och andra styggelser.

Varför bloggar du?

Dels därför att jag alltid älskat att skriva och gillar den djupa tillfredsställelsen som infinner sig när jag fått till en riktigt schysst formulering, men också för att det är kul med feedback och att diskutera läsning med andra intresserade.

Rekommendera tre bra bloggar om (mestadels) böcker.

Läser och funderar

Calliope books

Camillas läsdagbok

Sedan måste jag passa på och slå ett slag för Bokhora också -- hej, smygreklam! Jag har läst bokhororna frenetiskt ända sedan starten 2006 och är barnsligt stolt över att få skriva där.

Vilken/vilka böcker läser du just nu?

Jag har precis avslutat Stephen Kings nya roman "Duma Key", en klassisk King-roman av stort, lite episkt snitt med fina skildringar av Florida -- inget Maine, faktiskt, och inte särskilt mycket explicit skräckstämning annat än framåt slutet. Sedan parallelläser jag "Varför har inte fler bibliotekarier läderbyxor?" av Christer Hermansson och "Fem knivar hade Andrej Krapl" av den finska författaren Hannele Mikaela Taivassalo.

Eftersom du verkar vara en ännu större Stephen King-nörd än jag tänkte jag kolla vilka av hans böcker du tycker bäst om och varför.

"It" var min första riktigt stora läsupplevelse av King, så den tipsar jag alltid om. En skickligt berättad mastodontroman (min luggslitna pocketutgåva är 1090 sidor lång!) om ondska, ond, bråd död och skräckens förmåga att, likt en kameleont, byta skepnad -- men också en fantastiskt fin och rörande uppväxtsskildring. Bland Kings senare alster håller jag 1998 års "Bag of Bones" ("Benrangel" på svenska) högst. Det är kanske hans mest litterärt ambitiösa verk hittills, med flera såväl tematiska som språkliga referenser till Daphne duMauriers underbara roman "Rebecca", men också en övernaturlig kärlekshistoria. Otroligt bra! Sedan måste jag tipsa alla vampyrdiggare om följande halvnördiga läsupplägg:

1. Läs "Salem's Lot", Stephen Kings hyllning till "Dracula" om en liten stad i Maine som invaderas av vampyrer.
2. Läs sedan novellerna "Jerusalem's Lot" och "One For the Road" ur Kings allra första novellsamling, "Night Shift". Den första är en lovecraftiansk brevnovell som låter läsaren ana att något varit väldigt, väldigt fel i den lilla staden i århundranden; den andra ger inblickar i vad som hände efter "Salem's Lot". En prequel och en sequel, alltså.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Såhär sent om sider kommer jag in och är petig - tänkte nämligen påpeka att hannele Mikaela Taivassalo de facto är finlandssvensk, med andra ord svensktalande finländare.