måndag, november 12, 2007

V46: Varifrån kommer citatet?

Nu är det dags för en ny omgång i citattävlingen igen, men först kommer facit till den första delen:
1: China Miéville: King Rat
2: Cornelis Wreesvijk: Inför en överdos
3: Douglas Adams & Mark Carwardine: Sista chansen [Last Chance to See]
4: Douglas Coupland: Generation X

Det enda som ingen klarade var Douglas Adams-citatet. Resultatet hittills efter två veckor är att Joachim Björk går upp i täten med fyra poäng följd av fyra personer med vardera två. För den som vill vara med finns det fortfarande ett ouppklarat citat från vecka 45 (facit till det kommer om en vecka om ingen löser det innan dess).

Men nu är det dags för några nya citat. Som vanligt kan man inte lita på att de är på samma språk som de ursprungligen skrevs, och som synes ovan kan man inte heller vara säker på att det är skönlitteratur.

Text 1:
Jag måste tacka Er för det mycket välkomna påskpaketet som anlände igår. Vi blev alla så förtjusta över konserverna och äggkartongen, och den övriga personalen förenar sig med mig i ett varmt tack för Er vänliga och generösa omtänksamhet.

Jag beklagar att vi inte kunnat sända Er någon av de böcker Ni vill ha. Vad beträffar lyrikboken händer det då och då att vi får in någon sådan volym som Ni beskriver. Vi har ingen i lager för tillfället men vi skall hålla utkik efter en åt Er.


Text 2:
"There are two fresh chips knoched out of the white stone. She hit the mark both times," he announced on his return, with a trace of wonder and the barest hint of pride.

She was female, she should never have touched the sling -- Clan tradition was absolutely clear on that -- but she was good. She gave him credit for teaching her, whether he knew it or not. That double-stone technique, he thought, that's a trick I'd like to learn. Zoug's pride was the pride of a true teacher for a pupil who excelled; a student who paid attention, learned well, and then did the master one better. And she had proved him right.


Text 3:
This is a world I've lived in of my own choosing since I was a kid, since long before the Stratford Theater and Sputnik I. I am certainly not trying to tell you that the Russians traumatized me into an interest in horror fiction, but I am simply pointing out that instant when I began to sense a useful connection between the world of fantasy and that of what My Weekly Reader used to call Current Events. This book is only my ramble through that world, through all the worlds of fantasy and horror that have delighted and terrified me. It comes with very little plan or order, and if you are sometimes reminded of a hunting dog with a substandard nose casting back and forth and following any trace of interesting scent it happens to come across, that is fine by me.

But it's not a hunt. It's a dance. And sometimes they turn off the lights in this ballroom.

But we'll dance anyway, you and I. Even in the dark. Especially in the dark.

May I have the pleasure?


Text 4:
Det måste bli jeans. Hans jeans var mjuka och väl ingångna så rörelsefriheten var stor i jeansen. Inte så stor som om man skulle välja träningsoverallsbyxor, men det mjuka och sladdriga materialet i träningsoverallsbyxorna var inte bra därför att det gav grepp. Han drog bältet ur sina jeans av samma anledning. Slåss man mot två på en gång är det mycket viktigt att den ena inte kan få grepp på en så att den andre får fritt läge att slå eller sparka. Jeans och gymnastikskor, skorna måste vara ordentligt knutna. Inga lösa ändar.


Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

5 kommentarer:

Jenny sa...

1 - 84, Charing Cross Road, kommer inte ihåg vad författaren heter
2 - Clan of the Cave Bear av Jean M Auel
3 - något av Stephen King, men jag vet inte vad.
4 - Ondskan av Jan guillou

Johan A sa...

1. Japp, eller Brev till en bokhandel som jag har för mig att den heter på svenska. Helene Hanff.
2. Här hade jag i desperation gissat på någon av Stross Clan-böcker, men där ser man. Har aldrig läst Auel.
3. Exakt min gissning med, något av King som jag inte heller har läst något av.
4. Ingen aning, har aldrig tagit mig igenom något av Guillou och har ingen annan gissning.

Hans Persson sa...

Det blir tufft för Joachim att behålla sin ledning till nästa vecka...

Johan: Om du inte läst någonting alls av Stephen King så bör du göra det. Jag rekommenderar de fyra kortromanerna som tillsammans bildar samlingen Different Seasons. Två av historierna här ligger även till grund för de utmärkta filmerna Stand By Me och The Shawshank Redemption.

Anonym sa...

Dance Macabre är det väl va?

När lägger du ut citattävlingen då? Jag vill vara med nästa gång. Jag gillar att tävla.

Hans Persson sa...

Det är Danse Macabre.

Jag har inte bestämt någon tid som jag lägger ut citaten, men min plan är att det ska vara i början av varje måndag. Det kan tänkas bli vid midnatt eller vid åttasnåret beroende på om jag har förberett och hur länge jag råkar sitta uppe.