måndag, november 26, 2007

Bokfemman: Fantasy

Den här veckans Bokfemma handlar om fantasy, så det är inte svårt att hitta bra böcker; snarare att välja.

  • J. R. R. Tolkien: The Lord of the Rings Det går helt enkelt inte att komma runt Tolkien om jag ska lista fantasyböcker. Han var kanske inte det första jag läste som var ren fantasy, men det första som jag fastnade för. Jag cyklade hem på lunchrasterna på högstadiet och läste.

  • China Miéville: Perdido Street Station Den första av China Miévilles serie böcker i hans fantastiskt skruvade stad Bas-Lag. Det är fantasy med attityd, smuts och vetenskapligt synsätt. Det är så långt ifrån Tolkien-imitationer man kan komma. Läs!

  • Christina Brönnestam: Svart eld Svensk fantasy av en bloggande författare. Jag väntar med spänning på uppföljaren som bloggen handlar om.

  • Erik Granström: Svavelvinter Första delen i en trilogi är det enda som kommit ut, men den ger mersmak. Språket är till skillnad från mycket annan fantasy en njutning att hugga in i.

  • Neil Gaiman: Stardust I en liten by i England finns en mur som avgränsar den vanliga världen från älvalandet. En riktigt klassisk saga, fast i modern tappning.


Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

4 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande att se vilka favoriter en så beläst person väljer -- och något förvånande, måste jag medge. Jag kan inte låta bli att fråga mig om Sagan om Ringen finns med på grund av att den en gång var en stor läsupplevelse eller för att den fortfarande är en stor läsupplevelse. (För mig har den svängt mellan dessa två under årens lopp; för tillfället är den tillbaka i är eftersom jag upptäckt nöjet i att närläsa den.)

Likaledes kan jag inte låta bli att fundera över huruvida de två svenska böckerna egentligen är patriotiska val snarare än valda för läsupplevelse eller litterär kvalitet (vad det nu är). Men det speglar kanske min egen tvekan till dessa verk -- jag vill att de ska vara bra, och försöker nog intala mig själv att de är bättre än vad de är ...

Perdido Street Station och Stardust är det bara att lyfta på hatten för :-) Visserligen vansinnigt olika, men med det gemensamt att de är stilistiska mästerverk som, likt SoR, växer från "väldigt bra" till "häpnadsväckande bra" när man lägger tid på att läsa dem riktigt noga.

/Stefan

Hans Persson sa...

Till att börja med ska jag kanske notera att jag skrev det här utan att gå och ställa mig vid bokhyllan och göra en ordentlig genomgång; det är saker som jag spontant kom på som bra.

Tolkien var en stor läsupplevelse första gången och när jag läste om den nu efter nyöversättningen var det faktiskt en större läsupplevelse än jag trodde att det skulle vara, även (eller kanske just för att?) jag visste vad som skulle hända större delen av tiden.

Jag kan medge att jag medvetet valde att ha med ett par verk på svenska, men jag tycker inte att något av dem skäms för sig.

Anonym sa...

Och om man vill ha med några svenska verk finns det betydligt sämre att välja :-)

En annan fundering som dykt upp i samband med detta: är "favorit" en konstant kategori eller finns det olika sorters favoriter? Jag läser just nu om Holdstocks Mythago Wood-serie för fjärde eller så gången i ordningen, dels för en artikel, dels i väntan på att den femte delen ska dyka upp. Böckerna är på intet vis stora läsupplevelser men de är definitivt några av de mer tankeväckande böcker jag läst. Pratchett, å andra sidan, har skrivit böcker som jag kan plocka upp gång på gång och kanske bara börja mitt i för att läsa över lunch. Rothfuss lekfulla men djupsinniga take på genren får mig att vilja stanna upp och reflektera och fortsätta läsa. Abercrombie lockar med sina eländiga antihjältar till karaktärer, osv, osv.

Och Ringen är alltid Ringen och blir bara bättre ju mer petigt man läser den ...

(Sedan kan man ju göra det ännu värre, och rangordna sina val också ;-> )

/Stefan

Hans Persson sa...

Favoriter är inte några konstanter. Om du frågar mig en annan dag kommer jag säkert att välja något annat. Det beror inte nödvändigtvis på att jag tycker att böckerna jag nämnde nu är dåliga plötsligen, men att jag var på ett annat humör och alltså kom att tänka på andra böcker den gången.

Att rangordna vill jag inte ens tänka på...