onsdag, november 28, 2007

Romanen färdig, och ändå inte

Nu har jag klarat NaNoWriMo i år också! Jag har precis passerat 50000 ord i min roman och är därmed färdig med utmaningen. Jag är däremot inte riktigt framme vid slutet av handlingen.

När jag började skriva den här romanen hade jag en halvklar idé om vad som skulle hända och det mesta av det har blivit som det var tänkt. Den jag hade tänkt skulle vara mördaren från början tror jag däremot nu är oskyldig. Tekniskt sett har mördaren inte avslöjats än, men jag känner mig säker på att det är en annan som är skyldig. Möjligen borde jag smyga in lite mer om den personen tidigare i handlingen för att det inte ska vara för mycket mördare ex machina över det hela. Jag har å andra sidan ett helt gäng små noteringar i texten som saker som jag har konstaterat medan jag skrivit att jag behöver ändra eller komplettera. Jag har så långt det varit möjligt undvikit att gå tillbaka i texten och pilla på sånt som redan är skrivet och koncentrerat mig på att skriva ny text istället. Ibland har jag varit tvungen att gå tillbaka för att kolla någon detalj för att få det jag skriver att hänga ihop med tidigare kapitel, men om jag hittat inkonsistenser har jag bara skrivit en kommentar om det och gått vidare.

Att skriva den sista biten tror jag inte är så svårt, och borde kunna bli klart innan november är slut. Sedan måste jag hitta på en titel också. Det känns svårare, även om det är mycket färre ord att producera. Föreslå gärna något baserat på det första kapitlet jag länkat ovan.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

4 kommentarer:

Anton Ymer (pseudo) sa...

Grattis! Lycka till med resten.

Anonym sa...

Om det är som jag tror skulle den kunna heta Mord med förhinder. Men jag kan ha fel. /pappa

Helena sa...

Grattis!

Björn sa...

Grattis! Jag blev precis "klar" med min egen kriminalare. Men det återstår även för mig att avsluta en del trådar och fylla i luckor.