fredag, mars 27, 2009

Svensk Bokhandel, sommarutgivning

I dag kom det nummer av Svensk Bokhandel som innehåller sommarutgivningen. Förutom det innehåller den ett antal artiklar, som exempelvis en om arbetet med att läsa in ljudböcker.

Några titlar i den kommande utgivningen som jag fastnade för:

Gökboet av Ken Kesey har jag inte läst, men jag är lite sugen på att göra det. Jag gillade i alla fall filmen, som naturligtvis fått låna ut Jack Nicholson till omslaget. (En bok för alla)

En klassiker till, men en som jag läst och tyckt mycket bra om, är Helene Hanffs fantastiska brevroman Brev till en bokhandel. Den här bör alla som gillar böcker läsa! (En bok för alla)

Som om det inte räckte med alla de romaner som Joyce Carol Oates formligen sprutar ur sig kommer nu även Dagbok 1973-1982. Hur hinner hon? (Albert Bonniers Förlag)

Mari Jungstedt kommer ut med en ny deckare: Den dubbla tystnaden och man gör även reklam för ett gäng av hennes tidigare. Jag har bara läst en (som var bra) och kan väl tänka mig fler, men jag ska försöka att begränsa antalet deckare en smula för att få lite mer variation. (Albert Bonniers Förlag)

Skuggbiblioteket av Mikkel Birkegaard ser ut att vara en bok som verkar helt rätt för mig. Ett hemligt bibliofilsällskap som kan styra världen med hjälp av böcker? Ge hit! (Wahlström & Widstrand)

För den som inte redan läst den kommer Johan Theorins Nattfåk ut i pocket. Den utsågs till årets bästa kriminalroman 2008, och det har jag inga invändningar mot. Läs den! (Månpocket)

En deckare som jag ska läsa är Roslund & Hellströms kommande Tre sekunder. Den tjurige polisen Ewert Grens är tillbaka. (Piratförlaget)

Jag var lite skeptisk till den andra delen av Mons Kallentofts deckarserie, men jag kommer absolut att läsa även den tredje. Man är inte direkt bortskämd med böcker som utspelar sig i Linköping, så det är bäst att passa på när chansen finns. (Natur och Kultur)

Om jag får brist på deckare (fet chans...) finns även Först när givaren är död av Anna Jansson. Hon har varit lite ojämn, så att den senaste inte var bra är kanske rent av att gott tecken för denna? (Norstedt)

Marilyn Mansons självbiografi Den långa vägen ut ur helvetet kommer i pocket. Den missade jag när den kom ut, men det kanske borde åtgärdas. (Pocketförlaget)

Ondvinter är den första delen i en ny fantasyserie av Anders Björkelid. Det där med serie gör mig lite mindre frestad att börja läsa, men jag tittar nog i alla fall på den första delen (Natur och Kultur)

Philip Reeves Där världen slutar är däremot fjärde och sista delen i sin serie, som man kanske får kalla steampunk. Jag har läst de första tre och gillat dem, så den här ska jag läsa. (Natur och Kultur)

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

1 kommentar:

Mammamucklan sa...

Oh, Brev till en bokhandel hade jag nästan glömt bort, den ska jag läsa om så snart som möjligt.

Tack för påminnelsen! ;-)