måndag, mars 09, 2009

Bokkedjan 13: Spel

En av mina favoritsysselsättningar är Spel, så det får vara startpunkten för den här veckans bokkedja (här finns reglerna).

Författaren Iain Banks har skrivit flera böcker som har spel som ingredienser med The Player of Games som den mest uppenbara, men jag väljer istället hans andra roman, Walking on Glass, som startpunkt. Den består av tre parallella handlingar: en om ganska normala människor, en om en paranoid kille som tror att utomjordingar är ute efter honom, och slutligen en om ett par människor som blivit fängslade i ett mystiskt slott. Det är den här tredje delen jag tänker på här, för en väsentlig del i den är att fångarna spelar diverse underliga spel som exempelvis endimensionellt schack och pricklöst domino.

En annan bok där schack har en väsentlig roll är Lewis Carrolls klassiska Alice in Wonderland. Efter att Alice följt den vita kaninen ner i hålet träffar hon exempelvis på den vita (schack)drottningen som är glad i att hugga huvudet av folk, och för den delen vill jag minnas att även spelkort förekommer som personer. Den värld som Alice hamnat i är underlig, hon får aldrig någon riktig rätsida på hur den fungerar.

En bok som inspirerats av Alice in Wonderland är Tad Williams gigantiska fyrboksserie Otherland, och även den utspelas till stor del i en rätt underlig värld. Det Otherland som avses i titeln är en virtuell värld som det visar sig kan vara farlig. Ett antal människor har kopplat sig till den och misslyckats med att komma ifrån den. Inne i den virtuella världen (där en stor del av boken utspelar sig) förekommer figurer både från riktiga mytologier (primärt egyptisk) och från diverse fiktioner som Alice och Jack och bönstjälken.

Den virtuella världen i Otherland får mig att associera till Neal Stephensons Snow Crash. Visserligen är den skriven senare än William Gibsons Neuromancer som skapade cyberspace och gjorde virtuella verkligheter till en innegrej, men den känns lika inflytelserik. Medan Gibson hittade på ett koncept så gjorde Stephenson det till något som känns som en verklig plats. Gibsons cyberspace är kallt och sterilt; Stephensons är inbott och på riktigt.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

3 kommentarer:

Science Fiction-bokhandeln i Malmö sa...

Nu är vi klara med vår kedja!

Hans Persson sa...

En bokkedja från Snowflakes in rain

Toffs sa...

Nu har jag debutkedjat lite på min blogg, http://gilgamesh.blogg.se En kul grej det här, får jag säga!