lördag, mars 07, 2009

Bokhandlarna fattar problemet, men ändå inte

Akademibokhandeln och Bokia har hittat på ett nytt koncept för att konkurrera med nätbokhandeln. Tanken är att de ska placera ut datorer i affärerna där kunderna själva kan beställa via Bokus när det är något de vill köpa som inte finns i butiken.

Det är helt klart att man har förstått att nätbokhandeln är hotet mot den existerande affärsmodellen, men ändå får man lösningen helt fel. I artikeln står det "[kunderna] ska alltså inte behöva vänta med beställningen tills de kommer hem till sin egen dator" och det sammanfattar rätt bra det totala feltänket. Bokhandlarnas problem är i första hand att kunderna inte kommer till dem till att börja med. Först i andra hand är det ett problem att de inte hittar det de söker efter.

Man kan också undra över om lösningen då är att erbjuda kunderna att beställa själva via nätet. Det innebär att den som hellre går till en fysisk bokhandel än handlar på nätet i vilket fall måste använda en dator för att få tag i det de vill ha (vilket kan upplevas som ett problem).

Från kundens sida bibehåller man nackdelarna med nätbokhandeln: ingen personlig service och väntetid innan man får boken. Man kan naturligtvis erbjuda personlig hjälp med beställningen, men då skulle man lika gärna kunna ta emot beställningen över disk som förut.

Ett annat intressant feltänk är att man försöker lösa den fysiska bokhandelns problem genom att lära sina kunder att de ska använda nätbokhandeln när de inte hittar vad de vill ha. Alla bokshoppare som är det minsta smarta kommer att inse att de lika gärna kan sitta hemma och göra sin beställning istället för att gå till bokhandeln också göra det. De personer som inte har tillgång till internet vare sig hemma eller på jobbet och därmed kan göra beställningen utan bokhandeln är inte många och blir definitivt inte fler. De är inte en grupp att bygga en framtida affärsmodell på.

Jag undrar också hur det ska fungera med prissättningen. Kunden som på det här sättet slussas ut på nätet, ska de få de normala Bokus-priserna som är långt lägre än vad fysiska bokhandlar kan erbjuda (vilket naturligtvis talar emot att de skulle komma tillbaka till bokaffären fler gånger, eftersom den ändå är dyrare) eller är det tänkt att de ska komma till en speciell nätbokhandel som håller samma priser som den fysiska bokhandeln, så att kunden inte bara får nackdelarna med nätbokhandeln (längre leveranstid och mindre personlig service) utan även dem med den fysiska bokhandeln (högre priser och sämre öppettider)?

Jag förstår helt enkelt inte hur den som hittat på det här tänkt. Att det är fel är uppenbart, men hur man kan misslyckas med att inse det förstår jag inte.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

9 kommentarer:

Anonym sa...

Men jag trodde att nätbokhandlar (iaf Adlibris) får in sina böcker från fysiska bokhandlar som de skickar vidare? Eller?

Martina sa...

Nejl, de har egna lager...

Men Bokis är iallafall Akademibokhandelns nätbutik.

Martina sa...

-l

Martina sa...

Och Bokus, jag kan uppenbarligen inte skriva idag.

Toma sa...

When I want to buy a Swedish book (and it is not in sale) I always buy it by net in Bokus. Why? Because for my it is easier to find a book what I need in online catalog then in bookshelves.

And I believe all of you are familiar with "Book shop disease ", even if you want only one particular book, you are always buying more than one, becasue .. hm i do not know why :) so buying thought net is saving my money as well as time :)

Anonym sa...

Nätbokhandlarna, inklusive jag, köper sina böcker, precis som de "fysiska" bokhandlarna, direkt från förlagen eller från förlagens distributörer som Förlagssystem eller Bokrondellen.

Per Starbäck sa...

"[kunderna] ska alltså inte behöva vänta med beställningen tills de kommer hem till sin egen dator" och det sammanfattar rätt bra det totala feltänket.

Men vad dessa kunder som inte hittar böcker de söker i affären annars gör är väl snarare att gå vidare till en annan affär? Då är det ju bättre för Akademibokhandeln att dessa kunder beställer från Bokus istället.

Att kunderna eftersom lär sig att de ska använda nätbokhandeln när de inte hittar vad de vill ha händer ändå. Handlar det inte mest om att kapa åt sig så stor del som möjligt av dessa kunder?

Anonym sa...

Två tråkiga torrkorrigeringar:

Bokia har för avsikt att ha terminaler i butik med sin egen internetbokhandel bokia.se. Bokus är Akademibokhandelns internetbutik och förekommer knappast hos konkurrenten.

Bokrondellen som Agnes i Lund nämner är en databas och ett beställningsverktyg, dvs den förmedlar order från bokhandel/internetbokhandel till förlag/distributör. Den handhar inga fysiska böcker.

Och en tredje:
De flesta internetbokhandlar, åtminstone de stora, lagerför bara de absolut mest säljande titlarna. Övrigt tar de hem på beställning.

Nu har jag varit torr nog för idag.

Gunilla sa...

Intressant fråga. Man kan ju undra hur de tänker.