måndag, mars 16, 2009

Bokkedjan 14: Hämnd

Startpunkten för veckans bokkedja är Hämnd. Reglerna för bokkedjan finns här.

En berättelse som inte bara har hämnd som ett av sina teman utan som i princip inte handlar om någonting annat är Edgar Allan Poes novell "The Cask of Amontillado". Den förorättade berättaren leder ner sitt offer i en källare med löfte om att han ska få smaka på en flaska utsökt Amontillado, men istället blir han inmurad i väggen där nere (ett öde som han för övrigt delar (även om det den gången inte var meningen) med katten i Poe-novellen "The Black Cat").

Amontillado är ett slags sherry, och att alkohol är ett berusningsmedel hjälper berättaren av den föregående novellen att få sitt offer dit han vill. Junky av William S. Burroughs är en självbiografisk bok där han berättar om sitt liv som drogberoende. WSB har genom åren varit beroende av i princip alla droger man kan tänka sig och för den delen några man endast med svårighet kan tänka sig. Trots detta lyckades han bli över 80 år gammal. Boken är en blandning av biografiska delar om hur det är att vara drogberoende och ibland rätt detaljerade beskrivningar av hur olika droger fungerar och vilka effekter de har.

Från William S. Burroughs associerar jag till den vad jag vet obesläktade Edgar Rice Burroughs. Deras efternamn är kanske en av deras större likheter, dock. Där WSB är en litterär experimentatör i avantgardet är ERB en mig veterligen rätt konventionell författare inom de genrer han ägnade sig åt. Han producerade massor av verk i pulpmagasinen, i ett otal genrer: science fiction, fantasy, western och rena äventyr. Något av det han är mest känd för är att ha skapat figuren Tarzan. Han tillhör i dag de livkraftiga moderna myterna, men som med de flesta sådana är det numer genom filmatiseringar de flesta känner honom, denne man uppfostrad av apor.

När jag nu passerat både William S. Burroughs och Edgar Rice Burroughs kom jag att tänka på den nyligen avlidne Philip José Farmer. En av hans böcker är nämligen A Feast Unknown som är en historia om Tarzan (påhittad av ERB) men skriven som om WSB skulle ha skrivit den. Jag har tyvärr inte läst den här boken så jag kan inte uttala mig om den är något att ha, men om jag bara hittar den skulle jag gärna läsa den.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

Inga kommentarer: