måndag, mars 30, 2009

Bokkedjan 15: Resa

I dag åker jag till Stockholm för att jobba en vecka, så startpunkten för veckans bokkedja är Resa. Reglerna finns i den första bokkedjan.

Jorden runt på 80 dagar är för mig en av de riktigt klassiska Jules Verne-romanerna. Jag vet att jag läste den tidigt som barn (i en förkortad utgåva som jag har kvar), och jag har sett ett par olika filmatiseringar. Jag vet att den gick som teveserie när jag var liten och minns den som väldigt spännande, så jag undrar om jag läste boken först eller om jag såg teveserien innan dess. Jag borde nog läsa om den i en komplett utgåva.

En annan Jules Verne-bok som även den handlar om en resa, fast i en annan riktning, är Till jordens medelpunkt. Den här tror jag mig aldrig ha läst om eller sett filmatiserad eller så, men jag kommer likväl ihåg hur huvudpersonen jagar sin släkting Arne Saknumsen längre och längre in i jorden, trots att jag brukar ha svårt att komma ihåg namn från böcker jag läste förra veckan. Hur boken slutar kommer jag däremot inte ihåg...

Jules Vernes berättelse om resan inåt i jorden är kanske inte helt trovärdig, men den är i alla fall mycket rimligare än Edgar Rice Burroughs historier om Pellucidar. Även här reser en person nedåt, in i jorden. Skillnaden är att han upptäcker att jorden är ihålig, och att det finns en hel värld på klotets insida, där han upplever en massa fartfyllda men egentligen inte speciellt intressanta äventyr.

Världen inuti jorden är okänd för människorna på utsidan, och det får mig att tänka på Arthur Conan Doyles roman The Lost World. Den handlar om en högplatå någonstans i Sydamerika på vilken det finns dinosaurier. Jag har faktiskt inte läst boken, men jag vill minnas att jag sett ett par olika filmatiseringar. Handlingen är för den delen nästan identisk med den i den betydligt mer kända filmen King Kong.

Den här gången blev det en ganska sammanhållen bokkedja. Alla böckerna har resor som ett väsentligt inslag, och de är dessutom alla relativt gamla.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

Inga kommentarer: