söndag, augusti 17, 2008

Podcast om science fiction

Podcast har blivit populärt på sistone, och jag växlar mellan att lyssna på podcast och ljudböcker på min mp3-spelare.

De flesta podcast produceras av amatörer men det är sällan det låter amatörmässigt. Det enklaste sättet att inta podcast är att skaffa en speciell läsare för dem. Jag använder Rhythmbox (för Linux), men det finns gott om alternativ. Läsaren upptäcker automatiskt när det har kommit nya avsnitt, laddar ner de tillhördande mp3-filerna och talar om för mig vilka olyssnade avsnitt jag har. Mycket enklare än att försöka passa sändningstiderna för vanliga radioprogram!

Några av de bästa podcast om science fiction jag hittat hittills är dessa:
(samtliga på engelska)

Jag skulle gärna vilja hitta en podcast som publicerade nyheter om och recensioner av sciencefictionböcker. Någon som har tips?

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Möjligen inte exakt vad du är ute efter, men själv tycker jag att The Dragon Page - Cover to Cover är en trevligt och bra podcast om science fiction- och fantasylitteratur (och en del skräck, men inte så mycket), med intervjuer/diskussioner med författare i varannat avsnitt och diskussioner kring lyssnarkommentarer i varannat.

Men fler podcasts som är precis det du efterfrågar skulle jag också vilja få tag på, så jag kommer att bevaka kommentarerna till den här bloggposten med visst intresse.

Hans Persson sa...

Jag har bara hunnit lyssna på det första avsnittet av Dragon Page: Cover to Cover än, men det verkar lovande. Tack för tipset!

Åka sa...

Schriftsonar är inte så dum om man förstår talad tyska, även om de mest diskuterar tyska översättningar av engelskspråkiga författare.