måndag, augusti 25, 2008

Gerillamarknadsföring av en roman

Mur Lafferty som producerar podcasten I Should be Writing (som jag skrivit om förut) publicerar sin första roman, Playing for Keeps i dag. Hon har spridit den i form av en podcast och som PDF tidigare, men det här är första gången den finns i bokform.

Det som är speciellt är att hon bett alla som är intresserade av att köpa den att vänta med att göra det tills i dag när boken släpps istället för att förbeställa. Anledningen till det är att Amazon uppdaterar sina topplistor kontinuerligt. Genom att få så många som möjligt att köpa boken under samma dag kan hon få den att hamna högt på topplistorna och på det sättet ses av ännu fler människor.

Jag tittade på topplistan i morse och då låg boken strax över 9000:e plats. Några timmar senare hade den klättrat till en plats kring 2500, och listades som tillfälligt slutsåld. När jag skriver det här ligger den på plats 26, plus att den ligger överst på speciallistorna "Action & Adventure" och "Science Fiction".

Det går naturligtvis inte att veta hur mycket extra boken säljer av att ligga överst på topplistan på det här sättet ett tag, men det är ju om inte annat kul att kunna säga att man legat på toppen av Amazons försäljningslista även om det bara är för ett kort tag.

Det här tricket har gjorts några gånger tidigare av andra podcastare som släppt böcker i pappersformat (och kanske andra som jag inte känner till). Jag undrar om det finns någon motsvarande topplista i Sverige. Bokus verkar uppdatera sina topplistor en gång i månaden, så det blir svårt att skapa en motsvarande effekt där.

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: