tisdag, augusti 19, 2008

Mer ont för att få mindre ont

Jag har haft ont i en axel ett tag och i dag var jag på ett första träningspass med en sjukgymnast. Jag har fått ett specialanpassat träningspass som ska fokusera på att bygga upp mer muskelstyrka kring axeln (eftersom det uppenbarligen är det jag inte har), men som även tränar resten av kroppen.

På förmiddagen i dag har jag alltså blivit instruerad på diverse maskiner fulla med vajrar, vikter, stoppade dynor och hjul. När man väl kommit underfund med hur man ska placera sig i anordningen och ställt in den rätt brukar de vara lätta att använda, men det var bra att ha en expert till hands som förklarade hur allt fungerade och hur mycket vikt som var lagom (och för den delen vilka apparater jag skulle använda).

Förutom diverse apparater skulle jag även göra en övning med en hantel i varje hand samtidigt som jag låg med övre delen av ryggen på en gigantisk badboll. Det största problemet är alltså inte vikten hos själva hantlarna, utan att hålla balansen samtidigt som man lyfter.

På det hela taget tycker jag att det hela gick bra, men jag utgår från att jag kommer att ha mer ont i axeln den närmsta tiden än förut, även om det nu är träningsverk istället för bara verk.

Andra bloggar om: ,
Technorati Technorati tags: ,
intressant.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Bollen kallas balansboll eller pilatesboll och den träningen är oerhört effektiv särskilt som du använder hantlar. Skynda långsamt i träningen och lycka till.