måndag, augusti 25, 2008

2008-82: Wislawa Szymborska: Ett kolon

Ibland förstår jag mig inte alls på varför nobelpriskommittén valt att dela ut priset som de gjort. Nu är det visserligen vanskligt att uttala sig utifrån endast en läst bok (speciellt om den bara är 40 sidor tjock), men det här tyckte jag inte alls var speciellt imponerande.

Dikterna är i allmänhet någon eller några sidor långa och berättande, men däremot inte rimmade eller såvitt jag kan bedöma skrivna enligt något annat begränsat format. De flesta motiven är vardagliga. Den vanligaste känslan är nog svartsyn, men inte så utpräglat att det blir något intressant av det; bara lite allmänt gråmulet. Meh, på det hela taget.

Ett undantag är dikten "Hund indragen i historien; monolog" som berättas av hunden och faktiskt blir gripande när alla runt hunden plötsligt börjar bete sig annorlunda mot den när det uppdagas att husse varit nazist (vilket hunden naturligtvis aldrig förstår).

Wislawa Szymborska: Ett kolon (Dwukropek)
Ellerströms, 2008 (originalet 2005)
Översättning: Anders Bodegård
40 sidor
ISBN: 9789172471894

Min statistik över lästa nobelpristagare.

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

2 kommentarer:

Svensson sa...

Senaste årens pristagare har varit märkliga val: Szymborska, Jelinek, Naipaul, Grass (SS-Grass, var med i denna organisation ett litet tag)...

Och inget pris till Jünger, Borges, jaja...

Unknown sa...

Förstår inte alls vad ni menar. Szymborska är ju fantastisk! Har i och för sig inte läst "Ett kolon", men det är dags för det nu. :)