onsdag, augusti 20, 2008

2008-80: Philip Reeve: Grön storm

Det här är den tredje delen i Reeves serie om de vandrande städerna, och det känns som om konflikterna huvudpersonerna dras in i bara blir större och mer komplicerade. De inblandade kommer från världens alla hörn.

Samtidigt vänder sig den här boken inåt genom att en väsentlig del av konflikterna kommer inifrån huvudpersonerna istället för från något stort yttre hot. Boken utspelar sig 16 år efter den förra och Tom och Hester har hunnit få en dotter, Wren. Hon går omkring på den strandade isstaden Anchorage och har tråkigt för att hon aldrig får uppleva några av de äventyr som hennes föräldrar hade när de var lika gamla som hon är. Naturligtvis kommer hon snart att bli indragen i mer äventyr än hon skulle vilja.

När jag läser den här delen blir jag lite osäker på vilken målgruppen egentligen är. Jag inbillar mig att tilltalet är lite mer barnsligt i den här delen än det varit tidigare (även om jag inte gått tillbaka och jämfört). Samtidigt så är den här delen blodigare än de föregående, och ett väsentligt tema handlar om svek inom familjen.

Just konflikten mellan Wren och hennes mor Hester är intressant. I början av boken tycker Wren att mamma är hopplöst trist som inte låter henne göra sådant hon själv gjorde som ung. Senare, när hon hamnat i mer äventyr än hon önskade sig längtar hon tillbaka till tryggheten hos mamma och bestämmer sig för att hon faktiskt älskar henne även om hon verkar tråkig, och mot slutet av boken kommer hon underfund med en hemlighet om Hesters bakgrund som hon inte visste om tidigare och som får henne att omvärdera modern ytterligare en gång.

Jag gillar hela premissen med de rörliga städerna i den här serien. Den kanske inte är helt realistisk, men den är häftig, och det kommer man långt med. Den storslagna konflikten mellan de olika stadsfraktionerna börjar bli lite långdragen vid det här laget (det ska bli en fjärde och sista del i serien), men jag tycker att relationerna mellan personerna är det som i allt högre grad driver handlingen framåt, och det är en lovande utveckling.

Philip Reeve: Grön storm (Infernal Devices)
Natur och Kultur, 2008 (originalet 2005)
Översättning: Lena Karlin
405 sidor
ISBN: 9789127088962

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu blev jag verkligen sugen på att läsa Grön storm. Har tidigare bara läst De vandrande städerna - en bok som verkligen överraskade mig positivt. Tack för att du skrev så intressant här om Grön storm, den måste definitivt ingå i min nuvaranda fantasyfrossa.