tisdag, augusti 19, 2008

2008-79: Steve Savile: Similar Monsters

Similar Monsters är Steven Saviles första novellsamling. Texterna rör sig i gränslandet mellan skräck och dark fantasy och är inte sällan väldigt mörka. På slutet får vi också rätt långa kommentarer till varje novell som berättar bakgrunden om hur de kom till.

Det sämsta först, dock. Det här är den sämst korrekturlästa bok jag har läst på bra länge. Man hittar lätt felslag på tangentbordet i den, men mer irriterande är att åtskilliga stav- och grammatikfel slunkit förbi både författare och redaktör utan att korrigeras. Det finns ett antal fall av förvirring av "photos" och "photo's" respektive "passed" och "past", exempelvis.

Innehållet då? Jo då, riktigt trevligt -- om nu "trevligt" är rätt ord för svartsynta skräcknoveller. Savile har en lite irriterande förmåga att välja titlar till rätt många av sina noveller så att jag inte lyckas koppla ihop dem med själva novellerna efteråt vilket naturligtvis inte påverkar själva texterna men det gör det lite svårare för mig att knyta an till dem i efterhand. Inte blir det lättare av att många av texterna i första hand gjort intryck på mig i form av scener och stämningar, snarare än handling. Det är bara ett fåtal noveller som jag i efterhand kan berätta vad de handlar om -- vilket jag i och för sig inte säger som något nedsättande.

Många av novellerna kretsar kring plågade människor som försöker komma överens med sina personliga demoner. I många av fallen har deras problem övernaturliga orsaker, men det är inte alltid så. En av de starkaste (och kortaste) novellerna, "Better Than You Know Yourself", är helt realistisk. Det går knappt att berätta något om premissen utan att avslöja för mycket, men den kretsar kring saknad och hämnd och har ett riktigt djävulskt uttänkt upplägg.

Den här boken ger ett spännande intryck, men skulle ha mått bra av en kompetent redaktör. Jag har även läst de två romaner Savile gett ut som inte är media-tieins (Secret Life of Colors och Skrattande pojkens skugga) och tyckt rätt bra om dem så jag ska se om jag kan få tag i hans andra novellsamling och se om den är bättre producerad.

Steve Savile: Similar Monsters
Cosmos Books, 2001
220 sidor
ISBN: 1587154048

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: