fredag, augusti 15, 2008

2008-77: Jens Lapidus: Aldrig fucka upp

Aldrig fucka upp är uppföljaren till Lapidus mycket positivt mottagna debutroman Snabba cash. Nu säger han att det ska bli en trilogi böcker under titeln "Stockholm noir", alla i samma miljö men med olika huvudpersoner. (Detta är för en gångs skull en korrekt användning av ordet "trilogi" -- tre verk som är relaterade men inte direkta fortsättningar på varandra.)

Den som sedan tidigare läst Snabba cash kommer att känna igen mycket. Miljön är fortfarande stockholms undersida, osminkad och brutal. Juggebossen Radovan är en av dem som har mest makt. En del av småbuset vill komma loss till ett vanligt liv men Radovan har hållhakar på dem. Knarket flödar. Berättelsen alternerar mellan tre huvudpersoner varav alla är mer eller mindre brottsliga. Det är inte samma personer som i den förra boken, men känslan i berättandet är detsamma. Handlingen har driv. Lapidus språk är korthugget, upphackat och streetsmart in absurdum -- och det fungerar. Respekt.

Samtidigt så känns det rätt mycket som same same. De tre hänsynslösa männen som berättelsen följer gör det man kan förvänta sig av dem. De backar inte, de känner inte, de förstår inte. De kör på mot vad som bara kan vara deras undergång. Det händer andra saker än i Snabba cash, men det är väldigt tydligt att Aldrig fucka upp är stöpt i samma mall.

Det här är inte en dålig bok, långt därifrån. Om man inte har läst den förra så kommer den här antagligen att vara samma energirush som jag tyckte att den första var. Jag tycker bara att det är lite synd att Lapidus inte varierat sitt koncept lite mer.

Jens Lapidus: Aldrig fucka upp
Bonnier Audio, 2008 (nedladdad som DNs sommarläsning)
Uppläsare: Jonas Malmsjö
22 timmar 20 minuter
ISBN: 9173481793
ISBN13: 9789173481793

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan tänka mig att läsa den då jag vill ha en ren underhållningsläsning.

Anonym sa...

För övrigt så gillar jag din blogg :)

Anonym sa...

Jag är nog den sista i Sverige snart som inte har läst Lapidus. Måste ta mig i kragen!

neofob sa...

Vi är i så fall minst två som inte läst Lapidus. ;-)