fredag, augusti 01, 2008

2008-75: Stephen King: Wizard and Glass

Stephen King började skriva serien The Dark Tower för över 25 år sedan men det är inte så länge sedan den sjunde och sista delen kom ut. Jag läste de första tre delarna när de kom ut i överkomliga utgåvor (först fanns de bara i begränsad lyxutgåva). Efter det tog det sex år innan del fyra kom ut, och när den väl kom så kände jag att jag tappat greppet lite om vad som hänt i de första tre delarna och den fjärde blev stående oläst, speciellt som det fortfarande var tre delar kvar i serien som inte var utkomna.

Nu när hela serien finns tillgänglig bestämde jag mig för att det var dags att hugga in på den igen, och började med att läsa handlingssammandrag av de första tre delarna på nätet. När jag sedan öppnade del fyra så började den också med ett handlingssammandrag, så det gjorde inte så mycket att jag väntade ett tiotal år med att läsa den.

Revolvermannen Roland och hans ka-tet inleder boken med att vara fast ombord på det intelligenta tåget Blaine som helst vill köra ihjäl dem. Han går till slut med på att släppa ut dem oskadda om de kan prestera en gåta som han inte kan gissa svaret på. Till slut lyckas de komma av tåget och hamnar då på en station där alla är döda. De hittar löpsedlar som berättar om farsoten "Captain Trips". Den som läst The Stand känner igen sig.

Det här är ett återkommande drag i The Dark Tower-serien. Den innehåller massor av referenser (mer eller mindre uppenbara) till andra King-verk. Ett av de andra jag tänkte på var frasen "Maybe si, maybe no." som dyker upp i den här romanen, men som används som ett slags catchphrase i Duma Key (som jag läste före denna, men som är skriven mycket senare). En annan är personen Flagg som förekommer i ett antal King-romaner.

Det är svårt att bedöma den här boken på egna meriter, dels för att den är en liten del mitt i en lång serie, dels för att den dessutom gör väldigt lite för att driva handlingen framåt. En bit in i boken börjar Roland berätta en händelse från hans ungdom, och det visar sig att den berättelsen kommer att ta upp lejonparten av boken. Ur hela seriens perspektiv så är den här tillbakablicken en del av förklaringen till Rolands personlighet, men den fungerar även att läsa som en egen berättelse.

Stephen King: The Dark Tower 4: Wizard and Glass
Illustrationer: Dave McKean
Plume, 1997
672 sidor
ISBN: 0452279178

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

Inga kommentarer: