onsdag, december 10, 2008

Skrivarkurs, sjätte träffen

I går var den sista normala träffen för min skrivarkurs. Den här gången var vi uppdelade i tre grupper, och alla skulle läsa texterna från dem som var i samma grupp. Om var och en av dessa texter (två stycken) skulle man sedan producera en skriftlig kritik på två sidor. Man fick även övrigas texter, så om man ville kunde man läsa dem också, men det var frivilligt.

På själva träffen gick vi sedan igenom allas texter genom att de som kommenterat en text gick igenom sina kommentarer. Efter det fick författaren kommentarer från kursledaren, och till sist eventuella kommentarer från andra som läst texten. På grund av att det var ont om tid att hinna med att kommentera alla texter så blev det tyvärr inte mycket tid över för vidare diskussioner om texterna, men jag tycker att de förberedda kritikerna av texterna var intressanta.

Texten som jag lämnat in till den här gången var ungefär ett halvt kapitel från min NaNoWriMo-roman från 2006, Verkligheten på spel. Jag har använt kapitel från samma roman till övriga textinlämningar också, men då har det varit kapitel från början av romanen som fungerat rätt bra för sig själva. Den här gången ville jag ha ett kapitel med lite mer dramatik och tog ett ganska sent i romanen vilket gjorde att läsarna fick en del problem med att de saknade en del bakgrundsinformation från de åttio sidor eller så som jag hoppat över. Oavsett det så fick jag en del intressant kritik.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker det verkar som att du har gått en väldigt bra skrivarcirkel. Jätteroligt!