måndag, december 29, 2008

Bokkedjan 3: Överflöd

Nu är det dags för årets sista bokkedja, och så här i mellandagarna tycker jag att ett passande tema för oss här i västvärlden är Överflöd. Se dig omkring bland julklapparna och julmaten och fundera på vilka litterära associationer de ger!

Min första bok blir The Player of Games av Iain M. Banks. Den är en del av hans sciencefictionserie "The Culture", och egentligen hade jag kunnat välja vilken bok som helst i serien eftersom en av de definierande egenskaperna hos The Culture är att det är en utpräglad post-scarcity-ekonomi: människorna i böckerna kan göra vad de vill utan att behöva arbeta. Anledningen till att jag valde just The Player of Games är att den handlar om en tävling i udda spel, och jag tycker om att spela spel. Överflödet i The Culture täcker dock inte hela universum. Kontakten med de delar av världen som inte har samma överflöd sköts av en organisation som heter Special Circumstances...

... och en organisation med samma namn och ungefär samma arbetsuppgifter förekommer även i Uglies av Scott Westerfeld. Här är deras uppgift däremot snarare att se till att de skönhetsopererade ungdomarna i boken håller sig inom samhällets välordnade ramar och inte ger sig ut i den fria världen utanför. Till en början tror ungdomarna att de har det ganska bra, men de står hela tiden under övervakning från samhället.

Konstant övervakning är även temat för Cory Doctorows fantastiska Little Brother. Här råkar några ungdomar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle när en terrorattack sker, vilket gör att de blir omhändertagna av myndigheterna som tror att deras ARG är en del av terroristhotet. Det mest skrämmande med den här boken är hur nära verkligheten den ligger; de lagar som införts i USA efter attackerna mot World Trade Center är drakoniska.

Den sista associationen är inbyggd redan i titeln på Little Brother: det är en bok om ett övervakningssamhälle och med den titeln är det naturligtvis meningen att man ska associera till den kanske mest klassiska av alla skildringar av övervakningssamhällen. I George Orwells 1984 håller big brother ett vakande öga på alla med hjälp av teknik som teveapparater och rörpost; Orwell skulle ha dreglat över de övervakningsmöjligheter som modern datorteknik ger.

Från ett överflödssamhälle som The Culture har jag alltså lyckats associera mig fram till ett bristsamhälle som leder tanken till det forna Sovjet, men samtidigt är alla mina nedslag längs vägen sciencefictionböcker. Det här är å andra sidan en av de saker som science fiction ofta sysslar med: att undersöka hur ett samhälle med mer eller mindre resurser än det vi lever i skulle se ut.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

12 kommentarer:

Arina sa...

Lustigt, jag associerar också Banks med överflöd. Få se om jag kan komma på något originellt till min bokkedja. Jag får nog fundera ett tag

A.R.Yngve sa...

Jag hoppas att fler amerikanska författare gör som Cory Doctorow, och öppet kritiserar trenden att bygga en polisstat i terroristbekämpningens namn.

Hans Persson sa...

Om vi ska vara petnoga så är Doctorow kanadensare. Han har visserligen bott i USA (och diverse andra ställen), men nu bor han i London.

Anonym sa...

Nu har jag fått ihop min lista nu! Lite knasig version från Amish till Gynning! =)

Arina sa...

Det blev en lista från mig med till slut.

Hans Persson sa...

Här finns en bokkedja till: Bokblomma

Anonym sa...

Min överflödskedja blev ganska glitrig och glammig minsann. Och snart är jag ikapp.

Anonym sa...

Sent ute, men nu har jag fått ihop en kedja med start i Överflöd.

Ska genast börja fundera på nästa.

Tack för att du startade det här, det är toppenkul att hoppa runt och läsa allas olika kedjor.

Anonym sa...

Och så var tredje kedjan klar för min del... ^w^

Martina sa...

Bättre sent än aldrig - nu är jag också klar.

http://etthemutanbocker.blogspot.com/2009/01/bokkedjan-3-verfld.html

Hans Persson sa...

En till bokkedja: En full bokhylla är en rikedom

Fia sa...

Nu har jag färdigställt bokkedja 3 med!