onsdag, december 24, 2008

2008-114: Johnny Hart: The Return of B. C. Rides Again

Serien B. C. går i en del dagstidningar, men det är inte ovanligt att den publiceras på engelska istället för på svenska. Efter att ha läst ett helt album av den förstår jag varför; jag tror aldrig jag stött på en serie som haft en så hög koncentration av ordvitsar. För att göra det värre är vitsen ibland också integrerad med själva bilden i strippen så att det dessutom blir svårt för översättaren att helt enkelt hitta på en ny ordvits.

Detta gör att B. C. pendlar mellan att vara fullständigt lysande (när vitsarna träffar rätt) och obegriplig (när vitsarna är för obskyra eller tidsbundna för att jag ska förstå dem). En stripp som jag gillade är denna associationsstripp som jag inte vet hur man skulle översätta:



Johnny Hart: The Return of B. C. Rides Again
Andrews and McMeel
127 sidor
ISBN: 0836218361

Den här boken har jag fått via Bookmooch.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

1 kommentar:

lahosken sa...

"10 4" and "Roger" are C.B. radio slang. They don't make much sense in English.