torsdag, december 04, 2008

2008-107: Mare Kandre: Hetta och vitt

Den här boken är det första jag läser av Mare Kandre, men om hennes andra böcker är som den här så ska det bli mer. Hetta och vitt är en novellsamling, men redan innan man börjar läsa den kan man märka att det inte är som novellsamlingar brukar vara. Det finns ingen innehållsföreteckning, och novellerna saknar titlar.

När man läst en bit upptäcker man att det är något som inte är som det brukar även med novellerna, men för mig tog det ett litet tag innan jag kunde sätta fingret på vad det var som stack ut. Personerna i novellerna får aldrig några namn, utan refereras bara till som hon, flickan eller något annat mer opersonligt. Det här gör naturligtvis att texterna blir lite mer distanserade, men det känns helt rätt. Majoriteten av novellerna handlar om personer som på något sätt är lite udda eller utanför, eller åtminstone som gör saker som placerar dem utanför samhället. Bristen på namn är så klart ett helt medvetet grepp, och det passar bra till texterna.

Även i övrigt så är Kandres språk lite speciellt. I början tyckte jag att det kändes lite avigt, men jag vande mig fort. Hon har en förkärlek för ganska långa meningar, och de kan ofta beskriva samma sak från flera olika håll, börja om, försöka igen och liksom slingra sig fram till rätt bild av det som ska sägas. Som omväxling till det här finns en del korta, ibland rent av avhuggna, meningar.

Till slut blev det givetvis helt ohållbart.

Deporteringarna, arresteringarna --

Allt detta trappades upp, kröp allt närmare.

Om eftermiddagarna stod han i vardagsrummet, fastän han inte fick, och såg ut över det regnvåta, kullerstensbelagda lilla torget nedanför, där män och kvinnor hukande skyndade förbi, tryckta mot husväggarna, rädda, med sänkta blickar, såg hur det obemärkta soldathoperna, innan de blixtsnabbt försvann in i någon av de intilliggande grändernas skyddande dunkel.


Mare Kandre: Hetta och vitt
Albert Bonniers Förlag, 2001
215 sidor
ISBN: 9100575143

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: