torsdag, december 11, 2008

Kommande svensk fantastik

Jag har tittat lite i Svensk Bokhandels vårnummer, och det är kul att se att det faktiskt kommer ut en del svenskskriven fantastik.
  • Kalle Dixelius: Toffs bok (humoristisk efterkatastrofenhistoria, Ordfront)
  • Carl-Magnus Åsard: Tredje testamentet (science fiction, Bokförlaget Mormor)
  • Carina Rydberg: Främlingarna (science fiction, Albert Bonniers)
  • Mattias Johnsson: Vilddjuret vaknar (ungdomsfantasy, Järnringen)
  • Pål Eggert: De döda fruktar födelsen (skräck, Järnringen)
  • Henrik Örnebring: Kapten Nova vid Planetpolisen (ungdomssciencefiction, Järnringen)
  • Anders Björkelid: Ondvinter (fantasy, Natur och Kultur)


Det här är naturligtvis inte någon stor utgivning egentligen, men jag tycker i alla fall att det känns som en relativt stor skörd, för utgivningen av svenskskriven fantastik brukar vara väldigt liten. Det är också trevligt att se att det finns böcker både från stora och små förlag representerade.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

6 kommentarer:

Sophie Sölveborn sa...

Tips: Fånga platsen av Anders johnson - perfekt julklapp..

Åka sa...

Undrar om någon av de där sf-böckerna är något att ha i längden. Det kan ju komma något riktigt bra (som Peter Nilsons böcker), men jag blir nästan alltid besviken på sf skriven på svenska. Kul att den finns över huvud taget, i alla fall.

Magister sa...

OJ!! Är vårboksnumret redan ute? Måste genast dra iväg till biblioteket!

Ser hur som helst ganska lovande ut. Järnringen-böckerna är självskrivna för min del.

Johan A sa...

@Åka: Modern sf på svenska verkar nästan alltid vara skriven antingen som lättviktiga men sämre Douglas Adams-kopior eller som barnböcker. Att skriva vuxen-sf utan att det är skämtsamt och lättviktigt verkar inte vara möjligt på dagens svenska bokmarknad.

Hans Persson sa...

Johan: Det verkar faktiskt som om Carina Rydbergs bok ovan inte stämmer in på dina kriterier. Återstår att se om den är bra.

Magister sa...

Det var länge sedan jag läste svensk SF över huvud taget -- hmmm, med undantag för Örnebrings Blodsmak som var helt OK. Före den tror jag det var Annika Lidnes CoMA som jag av någon anledning gillade jättemycket.