tisdag, december 02, 2008

Nordisk Familjebok tappar mot Wikipedia

Jag har länge haft Nordisk Familjeboks fjärde upplaga (1951-55) stående i bokhyllan, ärvd från farmor och farfar. Visst har det hänt att jag har slagit upp saker i den, men mest har den stått i hyllan och sett imponernade ut. Eftersom den här upplagan bara består av 22 band så ser den inte lika imponerande ut som andra upplagan på 38 band, men det blir i vilket fall nästan en hyllmeter.

Och det är där problemet ligger. Vi har en begränsad mängd hyllutrymme, och en hyllmeter lexikon som är drygt femtio år är helt enkelt inte längre lika mycket värt som en hyllmeter bokhylla. På femtio år har den gått från antagligen Sveriges främsta uppslagsverk till något som inte kan konkurrera med vad som finns gratis tillgängligt på nätet. Om man ska se det från den (för Nordisk Familjebok) positiva sidan så var den inte det enda jag skänkte bort i samma veva. Jag skänkte även bort några överblivna datorer som inte var mer än några år gamla, så jämfört med dem har den behållit sitt värde väldigt länge.



Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

7 kommentarer:

Anonym sa...

Uppslagsverk är *snygga*. Och bra att ha. Ibland. Sådetså.

Men jag kommer nog också förr eller senare att tvingas inse att man egentligen kan använda de där tre bokhyllorna till bättre saker. Tyvärr.

Å andra sidan: hur ofta läser du om din skönlitteratur? En gång vart tionde år per bok, i snitt, eller vad?

Hans Persson sa...

Jag läser väldigt sällan om böcker. Däremot händer det rätt ofta att jag slår upp saker i dem efter en diskussion eller när jag skriver något eller så. Men framför allt lånar jag ut böcker rätt ofta, för att få ner fler människor i träsket *host* få fler att läsa bra böcker.

Anonym sa...

Ärvde också Nordisk Familjebok av farmor och farfar. Tänkte först att de var coola att ha och ganska snygga. Nu när jag gör efterforskningar i och med mina studier är det mycket uppgifter av äldre art som inte finns på nätet eller i senare uppslagsböcker. I NF hittar jag däremot ofta en liten notis i alla fall, och det är mer än ingenting. För mig en numera en viktig anledning att ha dem kvar.

Inom det ämne jag pluggar tex så finns i princip INGENTING att hämta på Wiki. Så det så.

Arina sa...

När man översätter gamla böcker är det väldigt bra med gamla uppslagsverk. Själv är jag mycket nöjd med Nationalencyklopedin på dvd, den tar inte mycket plats. Visst börjar den bli gammal men det finns andra vägar att hitta ny information.

Jag är särskilt förtjust i ordboken som det är lätt att slå i.

Grillo sa...

Ni vet väl att Nordisk familjebok (både första och andra upplagan) finns på nätet? http://runeberg.org/nf/

Skulle man rada upp Wikipedia på en bokhylla skulle det för övrigt bli bra mycket mer än 38 band :)

Hans Persson sa...

Grillo: Naturligtvis vet jag det, och det var huvudorsaken till att jag gjorde mig av med Ugglan tidigare än fjärde upplagan (förutom att den tar mer än dubbelt så mycket plats).

Anonym sa...

Jag visste inte att NF finns på nätet. Vad bra! Tack för info.