måndag, december 15, 2008

Bokkedjan 1: En favoritbok

I april 2007 presenterade Malin den första Bokfemman, och hon höll sedan igång den ett år innan den avslutades. Stafettpinnen togs direkt upp av Petra med Lästrion som sågs till för sista gången i oktober.

Jag tycker att Bokfemman och Lästrion har varit trevliga även om jag inte har varit med själv mer än en bråkdel av gångerna. Nu tänkte jag plocka upp stafettpinnen själv och se om det är någon som har lust att följa med på min variant av den här leken.

Jag tänkte kalla min variant för Bokkedjan. Både Malin och Petra har hittat på ett tema och sedan låtit läsarna göra sina egna listor över böcker som passar på det temat. Jag tänkte göra lite annorlunda. Jag vill veta hur ni tänker och associerar, och det är därför som det här är en bokkedja.

Varje vecka hittar jag på en startpunkt. Det kan vara en bok, en författare eller kanske något annat. Var och en av er som är med skriver sedan ett blogginlägg som utgår från denna startpunkt och som sedan via associationer (som ni berättar, så klart) landar på några andra punkter som ni tycker passar. Skriv sedan en kommentar här så att det går att hitta till era bidrag.

På det här sättet hoppas jag att vi ska kunna få några inblickar i hur andra läsare tänker.

Den här veckans startpunkt är något som alla förhoppningsvis har: en favoritbok. Jag säger inte att det ska vara favoritboken, för någon sådan har jag inte (eller snarare har jag olika beroende på vilken dag man frågar), men jag har ett antal böcker som jag tycker bra om, och det har säkert alla. Välj en av dem!

Min egen variant av den första veckans bokkedja börjar med J. R. R. Tolkiens Ringarnas herre eller Sagan om Ringen som den tidigare översättningen hette. Jag har läst båda de svenska översättningarna och det engelska originalet, jag har lyssnat på både en brittisk och en svensk radiodramatisering och jag har sett både Ralph Bakshis och Peter Jacksons filmatiseringar. Jag har läst ett flertal böcker om Tolkien och hans värld. Den kanske inte var först på riktigt, men ringtrilogin är den första riktiga fantasybok som jag har starka minnen av, och det är säkert en del av anledningen till att jag återkommer till den, men den är också bra. Det är den enda bok som jag läst tre gånger, och samtidigt en av de böcker som jag är säker på att jag kommer att återvända till igen. Trilogin är som sagt filmatiserad, med bland andra Orlando Bloom i huvudrollen, och det får mig att tänka på...

Orlando av Virginia Woolf som är en bok som jag faktiskt inte läst, men däremot har jag sett filmen. Det var ett tag sedan, men jag minns den som en mycket fascinerande bild av en person som inte åldras, men däremot plötsligt byter kön. Efter en diskussion om Virginia Woolf nyligen så har jag blivit sugen på att läsa den här boken (så jag har beställt den via Bookmooch), men just nu är det enda jag har läst av Woolf To the Lighthouse, vilket osökt får mig att tänka på ...

Människohamn av John Ajvide Lindqvist som är hans senaste roman, och där en fyr också spelar en viktig roll. Den är visserligen en skräckroman med övernaturligheter och spöken och så, men den är också en starkt mänsklig roman om att förlora ett barn, om åldrande, och om skärgården. Som den skräckfantast jag är tycker jag att det är jätteskoj att en författare som inte skäms för att skriva skräck får så mycket positiv kritik. Det blir inte sämre av att han är så bra på att beskriva personer, miljöer och stämningar, vilket är viktigt för att få en skräckroman att fungera. Innan han blev författare sysslade John Ajvide Lindqvist bland annat med ståuppkomik, och en av hans kollegor i den branschen är...

Jonas Gardell som bland annat skrivit En komikers uppväxt (med uppföljarna Ett UFO gör entré och Jenny). Precis som Lindqvist är Gardell mycket bra på att mana fram den tid som hans berättelser utspelar sig i, det sena 1970-talet och tidiga 1980-talet, och eftersom böckerna är uppväxthistorier och jag själv växte upp under just den här perioden så talar de väldigt tydligt till mig.

Det var min bokkedja den här veckan. Nu är jag nyfiken på att se vad ni andra kopplar ihop!

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,

25 kommentarer:

Arina sa...

Är startpunkten "En favoritbok" eller Sagan om ringen?

Hans Persson sa...

Startpunkten är "en favoritbok".

marlan sa...

Och det skall leda till tre nya böcker/författare?

Hans Persson sa...

Ja, men som du ser på min bokkedja så går det bra att associera precis hur fritt man vill.

Camilla sa...

Nu har jag hakat på bokkedjan. Det blev tre böcker i min kedja.

Arina sa...

Jag har en fråga till som jag är nästan säker på inte står tydligt markerat i inlägget. Skall alla böckerna i kedjan vara favoritböcker?

Hans Persson sa...

Nej, alla böckerna behöver inte vara favoritböcker. Som du ser har jag med en bok i min kedja som jag inte läst, så den kan inte gärna vara en favorit. Om alla böckerna i kedjan är favoriter så gör det naturligtvis ingenting, men det måste inte vara så.

Arina sa...

Jag är tydligen pinsamt dålig på att läsa instruktioner. Inte undra på att jag gör så många korkade misstag på jobbet. Nu är den i alla fall gjord bokkedjan, men jag kom just på att jag glömde länka.

Anonym sa...

Hej,

Jag har smygläst din blogg av och till, men nu ger jag mig tillkänna eftersom jag gärna försöker vara med i din Bokkedja.

Här finns mitt Bokkedjan 1-inlägg: http://katereader.wordpress.com/2008/12/17/bokkedjan-1-en-favoritbok/

Martina sa...

Jag är också med, fast jag fick med ett steg till (dvs. favoritboken + fyra steg...)

http://etthemutanbocker.blogspot.com/2008/12/bokkedjan-1-en-favoritbok.html

Catrin sa...

Å vad kul det låter. Jag ska fundera lite och se vad jag kan åstadkomma ...

Anonym sa...

Kul idé, I'm game! Här är min bokkedja:

http://www.thebookpond.se

marlan sa...

Bokkedja avklarad. Tror jag.
http://avantgardet.blogspot.com/2008/12/den-frsta-bokkedjan.html

Anonym sa...

Jag hänger oxå på! o(^w^)o

http://fantasy03.blogg.se/2008/december/bokkedjan-en-favoritbok.html

Anonym sa...

Blev favoritboken + 3 böcker till. Allihop inte de bästa jag läst, men...

Anonym sa...

jag har lagt upp min bokkedja!

Johanna aka bokidioten

Anonym sa...

Jag har hakat på!

Anonym sa...

svårt det var, men vad kul! =)

Anonym sa...

Fertig!

Anonym sa...

Jag är ju sist av alla, men nu är jag i alla fall med.

Hans Persson sa...

Här är ett par bokkedjor till som jag hittade men som inte kommenterat här:

Ooof bok
Therese bokblogg

Kristine sa...

Jag är med!

Jossan sa...

Vilken spännande grej.. Måste fundera lite och återkomma! :)

Hans Persson sa...

En bokkedja från Bokblomma

Hans Persson sa...

En bokkedja från Boktimmen.