tisdag, september 30, 2008

Skrivarkurs, första träffen

I kväll var den första träffen på min skrivarkurs. Efter lite introduktion pratade vi lite om dramaturgi. Den normala progressionen är:
1: introduktion, presentation
2: fördjupning, bakgrund, intrig, konflikt
3: höjdpunkt, vändpunkt
4: nedtrappning, upplösning
5: avslutning


Den här kurvan har jag stött på tidigare, men däremot hade jag inte stött på koncepten "manlig dramaturgi" och "kvinnlig dramaturgi". Det första syftar på en kurva som går framåt från en punkt till en annan, medan det senare syftar på en kurva med motsvarande steg, men där slutpunkten tar oss tillbaka till startpunkten.

Efter den här introduktionen fick vi en första skrivövning som bestod i att skriva en mening som passade på varje steg. Här är mina:
Månen gick upp över staden och ingen syntes till framför banken.

Precis när Lina såg luckan i väggen av bilar kom en kostymnisse från andra hållet och parkerade flinande sin stadsjeep mitt framför näsan på henne.

Sten kände hur hans matkasse sprack och spred hans prylar över gatan, och just då vände hon sig och såg på honom.

Det oväntade arvet gjorde att hon kunde betala läkaren.

Det är nog en dag i morgon också.


När alla skrivit sina meningar läste vi upp den och kommenterade varandras. Det var intressant att se hur olika litterära tekniker olika personer använde sig av. Mina meningar innehåller exempelvis en hel del miljö och låter läsaren dra egna slutsatser om hur personerna känner. Andra skrev utifrån känslor och lämnade åt läsaren att fylla i den yttre miljön. Vissa hade bara enstaka ord i varje mening medan andra hade långa beskrivande meningar, och så vidare.

Vi har också fått en kort text som vi ska läsa till nästa gång och sedan gemensamt kommentera diverse aspekter av (helhet, miljö, dramaturgi, personbeskrivning, etc). Vi ska också ta med oss varsin egen text och dela ut nästa gång, så att vi gången efter det kan kommentera varandras texter.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Manlig och kvinnlig dramaturgi?

:rullöga:

Hans Persson sa...

Jag gissar på en gammal benämning som hänger kvar.

Björn sa...

Det låter jäkligt märkligt. Något som folk som förläst sig på genusteori skulle kunna hitta på:)