måndag, september 01, 2008

2008-83: Jorun Modén: Samael

Samael är en fantasybok som utspelar sig i vår värld, även om den naturligtvis inte fungerar exakt som vi är vana vid -- då vore det ju inte fantasy. Det som skiljer är att en del personer tillhör vad som kallas för de Odödliga (vilket inte förhindrar att de kan dö). De ser ut som människor och lever tillsammans med dem utan att människorna vet om att de existerar. Det som skiljer är att de Odödliga kan röra sig i flera olika världar. Förutom den vanliga som vi människor befinner oss i så kan de även förflytta sitt medvetande till något som kallas för Ejvaron. Detta är en gemensam värld för alla Odödliga. Från den kan man sedan ta sig till olika Psykoheter. Dessa skapas av olika Ödödliga, enligt deras egna önskemål. Det är möjligt för en Odödlig att besöka en annan Odödligs Psykohet, men det är svårt att hitta fram till den om man inte har en guide med sig.

Boken kretsar kring tre bröder, Samael, Natanael och Gabriel som kommer från en familj med Odödliga. Av någon anledning så har dock Natanael inte något Ljus, den egenskap som gör att man kan komma till de andra världarna. Han är mer som en människa, och det gör att han blir en udda fågel i familjen. Alla familjemedlemmarna känner naturligtvis till detta, förutom Natanael som ibland bara tycker att hans äldre bror är lite underlig som ofta umgås med sin minste bror istället för med honom.

Som man kan ana av namnen på de tre bröderna och en del andra personer i boken så finns det gott om kopplingar till Bibeln och andra kristna myter. Jag har visserligen gått i söndagsskolan en gång i den grå forntiden, men de kristna sagorna har aldrig varit mina sagor. Jag känner med väldigt få undantag till de kristna myterna, och misstänker att en stor del av den här bokens resonansbotten går mig helt förbi.

Alldeles bortsett från det så fungerar den som uppväxthistoria, och den spänning och de förvecklingar som uppstår mellan bröderna av det faktum att mellanbrodern Natanael inte har samma egenskaper som de andra två bröderna (och inte vet om det) är också intressanta.

Trots att det här är en ungdomsroman så tog det ett bra tag innan jag kom in i den och kände att jag hade något grepp om vad som hände. Samtidigt vet jag att andra har tyckt mycket bra om boken, så jag misstänker att den religiösa bakgrunden gör att den helt enkelt inte passar mig.

Jorun Modén: Samael
Wela Förlag, 2006
372 sidor
ISBN: 9197540870

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.


Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

Inga kommentarer: