onsdag, september 17, 2008

Liftarens guide till galaxen ska fortsättas av Eoin Colfer

Enligt den brittiska tidningen Guardian så ska Eoin Colfer skriva en fortsättning på Douglas Adams' klassiska trilogi-i-fem-delar Liftarens guide till galaxen.

Den här sortens fortsättningar känns normalt sett rätt trista, men den här känns i alla fall vagt lovande. Eoin Colfer (som skrivit den humoristiska ungdomsserien om Artemis Fowl) är en gammal beundrare av liftarserien, och det är Adams' änka som har bett honom att skriva fortsättningen, vilket kom som en överraskning för honom. Tydligen så var Douglas Adams inte nöjd med den avslutning liftarserien fick i den femte delen och hade velat se serien sluta på ett ljusare sätt, och kanske kan det bli så nu. Frågan är bara om man lyckas sluta ge ut nya böcker om den här blir en framgång.

Planen är att den nya boken ska komma ut i oktober 2009, och den kommer att publiceras som en bok av Eoin Colfer, inte som något slags ghostwriting-påhitt med Douglas Adams som författarnamn. Det låter som om man ska se det som officiellt sanktionerad fan fiction.

Jag upptäckte Liftarens Guide i form av radioserien som studentradion i Linköping sände om och om igen, och läste snart även böckerna. Både den gamla och den nya filmen har också slunkit ner med åren. Det innebär att jag har rätt bra på den första halvan av historien (så mycket som radioserien täcker), men händelserna i de senaste tre böckerna har jag ytterst vaga minnen av (jag har bara läst dem en gång). Så vitt jag kan minnas så var framför allt den femte delen, Mostly Harmless inte särskilt bra. Det kanske är läge att läsa om serien, dock. Jag misstänker att jag kommer att kunna stora bitar av de första delarna utantill, men det förhindrar ju inte att jag kommer att ha roligt även denna gång.

[Via Slashdot.]

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , ,
intressant.se

5 kommentarer:

Anonym sa...

Sådana romaner har lyckats förut. Till exempel var det någon för en tid sedan som skrev en fortsättning på Fritz Leibers romaner om Fafhrd och Gråkatt - stor succé.

Skulle författarna vara vid liv finns det dock mycket som pekar på att försöken skulle stjälpas. Så gjorde Cervantes när en annan nisse försökte dikta vidare om hans Don Quijote - illa kvickt skrev han en andra del till sin roman, i vilken riddaren dör.

Sara Ödmark sa...

Oj! Vilken nyhet! Men kan någon verkligen ersätta Adams? Jag är skeptisk.

Anonym sa...

Jag har ju "liftarens guide" som nån sorts evighetsroman. Vet inte längre hur många gånger jag läst delarna - alla fem.
Har nu även uppdaterat biblioteket med ett exemplar på engelska. En samlingsvolym som även innehåller "Young Zaphod plays it safe", en kort del som jag däremot inte läst ännu.

Även filmerna har trillat in bland mina grå, men jag tycker böckerna är klart mycket bättre.

Helt klart kommer jag att ge Eoin Colfer en chans.

Mojo Heartbeat sa...

Om du läste Liftaren på svenska är det förmodligen förklaringen till varför du inte gillade den sista boken. Av för mig okänd anledning byttes översättaren ut och den nye klarade inte av att få med humorn. Jag läste den sista på engelska efter att ha funderat länge på varför den var så dålig på svenska och upptäckte att Adams blev lost in translation i del 5.

Hans Persson sa...

Nej, jag har läst liftarserien på engelska.