tisdag, september 16, 2008

2008-90: Karolina Ramqvist, red.: Nån där?

Nån där? är en samling texter som löst handlar om kommunikation, nu och i morgon. Jag har läst en hyfsad mängd sådant tidigare, men jag tycker att det här känns lite annorlunda. Boken är sammanställd på initiativ av Posten för att undersöka vad kommunikation kommer att innebära under det närmsta decenniet, men enligt introduktionen har de inte lagt sig i innehållet mer än att ha delat ut ett antal ämnesstolpar (globalisering, miljö, makt, internet, plikt, kultur, marknad, livsstil). Jag fick boken som ett recensionsexemplar helt utan förvarning, och annars hade jag sannolikt inte läst den. Omslaget är ett av de tråkigaste jag stött på någonsin.

De flesta texter jag läst av det här slaget tidigare har haft ett rätt akademiskt anslag, och det saknas i de flesta av de här texterna. Ett annat sätt att få i sig information om dagens kommunikation är naturligtvis att helt enkelt läsa mycket på nätet, vilket jag också gör. Här får man istället primärt texter av andra som tillbringar mycket tid på nätet och ser det som något självklart. Det som skiljer ut den här boken är att den är någorlunda populärt inriktad, samtidigt som den är skriven av dem som faktiskt har bäst koll; de människor som helt enkelt inte sett något annat samhälle än det kommunikationssamhälle vi lever i nu.

Jag tror att jag träffade på datorer för första gången när jag gick på högstadiet, och köpte ganska snart en egen. Jag har hängt med i teknikutvecklingen så gott jag kunnat sedan dess, men som jämförelse kan noteras att samtliga skribenter i boken är yngre än jag, och fem av dem var inte ens födda när jag för egna pengar köpte min första dator. För de här skribenterna är datorer, internet och communities självklarheter medan faxar och LP-skivor är underligheter i föräldrarnas garderober. Jag har visserligen aldrig haft någon fax, men jag är uppvuxen i ett samhälle där pappersbrev inte bara var räkningar och reklam utan faktiskt användes för att kommunicera med människor. I dag är jag en naturaliserad medborgare i den digitala världen, men jag kan aldrig bli en inföding.

Att hitta texter av de här människorna, den första generationen som vuxit upp på nätet, är visserligen inte svårt men det är sällan de är så här inriktade mot en publik som inte själv lever sitt liv på nätet. Den här boken ger en bra inblick inte bara i hur vi kan räkna med att kommunikation mellan människor kommer att gestalta sig framöver, utan den förklarar även varför det är så och vilka effekter det kan komma att ha på vår kultur.

Karolina Ramqvist, red.: Nån där? Texter om framtidens kommunikation
Premiss Förlag, 2008
190 sidor
ISBN: 9789185343201

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

Inga kommentarer: