fredag, september 26, 2008

Är läsandet utdöende?

Häromdagen skrev jag om att utlåningen på biblioteken minskar. Nu rapporterar SCB om svenskarnas läsvanor och det ser minst lika nedslående ut.

Visserligen håller sig andelen svenskar som läst en bok på sistone på en konstant nivå, men om man tittar närmare så ser man att läsandet ökar i de högre åldrarna medan det blir allt färre yngre som läser regelbundet. En motsvarande trend är att allt färre män läser, samtidigt som de läsande kvinnorna blir fler.

Med en sådan förändring i läsarnas demografi är det kanske inte så underligt att sciencefictiongenren har svårt att överleva i Sverige. Frågan är väl vad som kommer att hända framöver. Kommer läsning att vara något som äldre kvinnor sysslar med framöver, eller är det rent av något som de som redan i dag är äldre kvinnor sysslar med? Kommer de yngre som i dag inte läser att börja göra det när de blir äldre, eller är dagens situation de sista dödsryckningarna för läsningen som en folkrörelse?

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

4 kommentarer:

Gnapp sa...

Eller är det bara så att de unga inte läser böcker utan att de läser bloggar och annat på webben istället?

Hans Persson sa...

Jag tror tveklöst att yngre läser mycker mer text på nätet än vad äldre gör. Däremot tror jag att det är försvinnande få som läser skönlitteratur på nätet. Jag gissar att ungas fiktionskonsumtion snarare handlar om film, teve, och datorspel än om böcker.

En annan sak som slår mig nu är att det vore intressant att veta hur SCB har behandlat ljudböcker i sin undersökning. Konsumtionen av dessa går upp. Hur ålders- och könsfördelningen av lyssnarna ser ut vet jag däremot inte.

Anonym sa...

Intressant är också att det är de länder som har absolut störst andel läsare i relation till befolkningen, som oroar sig mest för att läsningen ska tappa mark.

Har vi stor andel läsare för att vi oroar oss för läsningen och därmed subventionerar den på olika vis, eller oroar vi oss i onödan?

Anonym sa...

Jag tror absolut att yngre läser mindre än vuxna gör. Det finns så mycket annat att göra nuförtiden som äldre personer inte växte upp med. TV, datorspel, tvspel etc. Jag vet personer som bara läst några enstaka böcker i sitt liv (personen jag tänker på är 24 år).

En sak som jag tror att man inte tänker på är att unga människor ofta studerar och läser studentlitteratur. Har man suttit och läst hela dagen vill man förmodligen göra något annat på kvällen. Det är i alla fall så jag känner, jag är 21 år.