måndag, september 08, 2008

Hur ska biblioteken överleva?

Det har kommit ny statistik över hur många böcker som lånas ut på biblioteken i Sverige. Precis som föregående år så är utlåningen fallande:
2003: 17.5 miljoner utlån
2004: 16.7
2005: 15.6
2006: 15.0
2007: 14.1


En ljuspunkt i bibliotekens mörka tillvaro är att utlåningen av barnböcker faktiskt ökar. Man kan ju alltid hoppas på att indoktrineringen av barnen fungerar, och att de kommer att fortsätta att låna mycket böcker när de växer upp.

Det är å andra sidan inte alls självklart. Jag var ofta på biblioteket och lånade böcker som barn. När jag blev äldre övergick jag nästan helt till att köpa böcker istället, och bygga upp ett eget bibliotek. Sedan jag flyttade hemifrån har jag nästan uteslutande läst böcker som jag ägt själv. Visst har det slunkit med några som jag lånat av bekanta också och kanske rent av någon enstaka biblioteksbok, men det är inte många.

Som artikeln i SvD noterar ligger nog en del av anledningen i att pocketböcker på senare år blivit inte bara tillgängliga i nästan vilken affär som helst, utan dessutom väldigt billiga. En pocketbok kostar inte mycket mer än en rejäl chokladkaka, och är dessutom nyttigare.

Ett bibliotek som går mot strömmen är Dieselverkstaden i Stockholm som lyckas öka trots den fallande trenden. Tyvärr framgår det inte av artikeln exakt vad de ökade besöken på just det biblioteket sysslar med. Jag vet att Dieselverkstaden är lite annorlunda än många andra bibliotek; man lånar ut både dator- och tevespel och rollspel. Det vore intressant att veta i hur stor utsträckning detta syns i lånestatistiken, och i förlängningen vill man självfallet också veta hur mycket annat de som lånar datorspel och rollspel lånar.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Du som älskar att läsa liksom jag, har du lust att vara med om att skriva i min bloggroman, Vi möttes på ICQ som jag startade i går.

Solvarma hälsningar från Irene

Zell sa...

För oss är det tvärtom; vi köpte böcker i många år och fyllde många långa hyllmeter. Vi har sorterat ut och donerat hundratals, kanske tusentals böcker, men det är ändå fullt på hyllorna, och då har vi inte ens pocketböckerna uppe.

Nuförtiden köper vi i stort sett bara böcker av författare som Karen känner. Resten kommer från biblioteket, som fungerar otroligt bra här; man säger bara vad man vill ha så beställer dom in det.

Anonym sa...

Hur skall de traditionella biblioteken överleva när man alltmer kommer att kunna fixar gratisböcker via nätet.Redan under nästa år kommer Eink baserade tunna bildskärmar som gör att E-böcker kan läsas från större skärmar än hitinitlls i kommande A4-storlek.
Dagens suddiga LCD-skärmar kommer att fasas ut under de kommande 1-4 åren av AM-OLED skärmar som ger en mycket mer distinkt bild och som därmed ej kommer att trötta ögonen som traditionell skärmläsning gör idag.

Hans Persson sa...

Jag har gallrat bort en hel del böcker också på senare år, men det tillkommer också en hel del nytt. Det finns en del böcker jag vill läsa så fort de kommer ut. En del böcker får jag recensionsexemplar av.

Dessutom tycker jag att det är väldigt trevligt att kunna bestämma vad jag vill läsa i den minut jag behöver nästa bok. Om jag måste gå till biblioteket och låna böcker för de närmaste veckorna så kommer jag att vara tvungen att lägga upp något slags plan för vad jag ska läsa framöver, och det känns tråkigt. Men visst, jag skulle kunna låna fler av de böcker jag läser.

Sedan har jag vid det här laget en rätt stor samling signerade böcker, och dem kan jag inte tänka mig att gallra. De flesta av dem (om än inte riktigt alla) har jag fått personligt dedicerade i samband med att jag träffat författarna.

Anonym sa...

Tyvärr står både SvD och Biblioteksföreningen för en grund analys av läget. Bibliotek är numera mycket mer än att låna ut böcker, och många av sina transaktioner kan man ju dessutom göra via nätet, utan att besöka biblioteket fysiskt. Trots detta finns det många bibliotek, inte bara Dieselverkstaden, som ökar både utlån och besök. Jag utvecklar tankegångarna här: http://bibliobuster.wordpress.com/2008/09/08/orka/

Hans Persson sa...

Anna-Stina: Trevligt att det tydligen inte är så mörkt som artiklen får det att låta.

För övrigt har jag alldeles nyss "varit på biblioteket" två gånger: först fysiskt för att lämna igen några böcker i lådan utanför och sedan virtuellt för att låna om ett par andra böcker. Jag antar att inget av de två besöken räknas.

Anonym sa...

Glöm inte att biblioteken även fungerar som mötesplatser och att biblioteken kan beställa det mesta i bokväg jag är mer än nöjd med mitt bibliotek...

DanielM sa...

Men man skall knappas mäta biblioteks framgångar med att mäta hur många böcker som lånas ut på dem. Det är en helt felaktig väg att gå. Tror du får tänka efter lite och skriva ett inlägg till om vad bibliotek gör och skall göra och om huruvida det är möjligt att mäta det, och hur du vill försöka mäta just det. Lycka till!

Robert W sa...

Jag älskar bibliotek, men egentligen är det tämligen ointressant om antalet boklån sjunker. Det viktiga är att bokläsandet inte minskar. Finns det någon statistik för det?

När bokmomsen sänktes, sjönk boklånen på bilioteken, men det berodde på att fler köpte böcker, och det är ju inget problem.