tisdag, mars 18, 2008

Filter april-maj 2008

Jag började läsa en sf-bok på tåget till Stockholm i går och tänkte fortsätta i den på kvällen, men det första numret av tidskriften Filter som jag köpte på kvällen kom imellan. Nu har jag läst nästan varenda ord på Filters 160 sidor och boken ligger orörd.

Jag är ingen storkonsument av tidskrifter så jag missar säkert uppenbara jämförelseobjekt, men de första jag kommer att tänka på är Månadsjournalen och Wired. Wired på grund av den stora bunten reklamsidor man får vada igenom innan själva tidskriften börjar. Innehållet är däremot inte speciellt likt. Det upplever jag däremot att det till stor del är mot Månadsjournalen, även om det känns som om Filter är bredare i ämnesvalet. Här finns en skildring av hur en restaurang förbereder sig inför vad de tror är ett besök från en inspektör från Guide Michelin, en artikel om hur plast kan vara ett större hot mot miljön än klimatförändringen, en presentation av Carl Lundström som utpekats som både finansiär av The Pirate Bay och högerextremist, en intervju med Kerstin Ekman och ... *puh*

Förutom detta en hel skock med ensidesintervjuer med olika personer som trots sin relativa korthet inte känns avhuggna. På slutet finns även ett antal fasta sektionen: böcker, film, media, resor, etc. Det hela är en imponerande produktion. Varierade ämnen och bra texter som lyckas vara intressanta både när det handlar om ämnen där jag har koll och där jag inte vet något. Utan att vara ett nyhetsmagasin är ambitionen att kommentera det som händer nu och alla artiklarna känns också aktuella.

Om Filter lyckas upprätthålla den här nivån även på kommande nummer så är det ett givet köp.

Artikel i SvD om Filter.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

Inga kommentarer: