söndag, mars 02, 2008

2008-28: Jonathan Safran Foer: Extremt högt och otroligt nära

Oscar är bara nio år gammal men både smart och lillgammal. Han bor med sin mamma och längtar efter sin pappa som dog i elfte september-attackerna. Precis när planen flög in i huset ringde fadern hem och lämnade flera meddelanden på telefonsvararen. Oscar upptäckte dem först, lyssnade på dem och behöll dem för sig själv. Senare ringde han igen när Oscar var hemma men Oscar kunde inte bringa sig att svara, och efter ett tag bröts samtalet. Oscar och hans mor har aldrig talat om attackerna, och han har inte berättat att han har det inspelade samtalen.

Även Oscars far levde utan far, men hela sitt liv. Innan han ens föddes lämnade hans far helt enkelt familjen. Oscar rotar bland saker i lägenheten och hittar en nyckel med namnet "Black" på. Eftersom han tror att den har något med hans far att göra bestämmer han sig för att helt enkelt söka upp alla Black i New York för att försöka hitta någon som vet något om nyckeln eller hans far. Hans mor är ofta borta och det här letandet fyller Oscars helger med resor kors och tvärs över New York. Oscar och hans mor har inte mycket kontakt, men däremot talar han en del med sin farmor som bor i huset mitt emot.

Man skulle kunna tro av den här sammanfattningen att det här är en sorglig bok men det är inte mitt första intryck. Oscar vägrar att tro att fadern är död förrän han får bevis för det, så det han känner är istället en intensiv saknad efter fadern. På sätt och vis saknar han även den farfar han aldrig haft, men inte lika intensivt trots att risken att farfadern ska vara död egentligen är mindre.

Det är Oscar som berättar det mesta av boken (förutom en del återgivna brev), och man får verkligen en insikt i hans djupa saknad, samtidigt som han vägrar att sluta hoppas. Mycket läsvärt om att förlora någon närstående utan att vara deprimerande.

Fraserna "extremt högt" och "otroligt nära" återkommer många gånger i texten, liksom andra kombinationer med "extremt" och "otroligt". Förutom själva texten innehåller boken också en hel del illustrationer, nästan alltid fotografier som tar upp hela sider. Fotografierna visar oftast saker som nämns i texten, men ibland är kopplingen lite mer avlägsen. Här och där i texten förekommer även en del typografiska hyss som jag tycker är ett bra tillägg till boken.

Jonathan Safran Foer: Extremt högt och otroligt nära (Extremely Loud & Incredibly Close)
Månpocket, 2007 (originalet 2005)
Översättning: Hans-Jacob Nilsson
326 sidor
ISBN: 9170014418
ISBN13: 9789170014413

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

2 kommentarer:

Miss Lyckad sa...

Jag är Riktigt imponerad av Omslaget. Å ena sidan retar det mig för att det är så plottrigt...Å andra sidan kan jag inte sluta titta på det och upptäcka detaljer.

Jag vill säga Att du Gör Ett Bra Jobb!

Mitt Boktips:

Jag har Hemligheten!

http://miss-lyckad.blogspot.com/

/ Miss Lyckad - The Girl Who Changed The World -

Anonym sa...

Jag omläser till bokkollot och gillar att Safran Foer återkommer till detaljer som han nämner i början av boken. Jag tycker om att den uppmärksamma läsaren får belöningar och jag upptäcker saker som jag förmodligen missade vid första läsningen.

Det ska bli skoj att prata om den på söndag!