onsdag, mars 05, 2008

2008-30: Hans Arnold: Veckans chock

Hans Arnold är antagligen den konstnär vars bilder jag tidigast lärde mig att känna igen, och jag har uppskattat hans bilder sedan dess varhelst jag hittat dem. Det var däremot inte mer än några år sedan som jag först fick reda på att han illustrerat rysarnoveller i Veckorevyn i många år: från 1954 till 1979 producerade han ungefär 1300 illustrationer, en i veckan. Den här boken samlar 250 av dem, utvalda så att det finns bilder från alla åren.

Bilderna presenteras kronologiskt, och i början ser de inte riktigt ut som åtminstone jag är van vid. Till att börja med så är de tidiga illustrationerna i svartvitt, ibland med en effektfärg, och stilen är också lite annorlunda. Ganska snart känner man dock igen sig, för motivvalet känns bekant. Några år in på 1970-talet börjar de färglagda illustrationerna att dominera, men om det är en förändring i Arnolds stil eller i Veckorevyns produktionsförutsättningar vet jag inte.

Det Arnold är känd för är skräckmotiv, och eftersom det här handlar om illustrationer till rysare så är det naturligt att nästan alla bilder har något slags skräckmotiv. En del bilder, framför allt av de lite äldre, har en ganska realistisk konstruktion men de typiska Arnold-bilderna med surrealistiska motiv är vanliga: här hittar man människor med blixtlås som mun, en hund med en pistol som huvud, människor vars kroppar byggs upp av massor av föremål, monster eller andra konstigheter och andra underligheter.

Döden är naturligtvis ett vanligt motiv liksom för den delen sex, åtminstone i form av vackra flickor. Generellt innehåller bilderna ofta fler kvinnor än män, medan männen har mer kläder. Man får däremot intrycket av att det oftast är kvinnorna som har kontrollen; männen framstår ofta som maktlösa både inför kvinnornas sexualitet och monstrens ondska. Enstaka gånger kan det vara svårt att skilja på de sista två.

Boken inleds med ett kort förord av Hans Arnold och sedan ett antal tidningsklipp om Arnold i allmänhet och hans illustrerande av Veckans chock-novellerna i synnerhet. Eftersom de är återgivna i förminskat format är en del av dem tyvärr lite jobbiga att läsa. I den här delen av boken återges också det klassiska omslag Arnold gjorde till en av ABBAs första skivor; antagligen en av hans mest kända bilder.

Eftersom den här boken bara innehåller ett fåtal sidor text så tar det inte så lång tid att ta sig igenom den, men å andra sidan kommer jag säkerligen att återvända till den många gånger för att bara bläddra fram och tillbaka och förlora mig i några av illustrationerna. De flesta av dem är väldigt detaljerade, så det finns gott om saker man inte upptäcker vid en första titt.

För ett tiotal år sedan fick jag en novell publicerad i antologin Svenska monster och annat otyg. Det var kul att få något i tryck, men det som var riktigt häftigt var att hamna i samma volym som Hans Arnold som bistått med ett antal småillustrationer i svartvitt samt ett halvdussin planscher i färg till boken, och det är extra kul att jag lyckats få mitt exemplar av boken signerat.

Hans Arnold: Veckans chock
Bulleribock, 2006
272 sidor
ISBN: 9789197642408

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , ,

2 kommentarer:

Svensson sa...

Hans Arnolds bildvärld kan beskrivas med ett ord: mysrys.

Det är på ytan hemskt, men i grunden rätt trevligt. Sagoboksondska. Men ibland kanske det hettar till, som i all bra skräck: mysigt i början, sedan hajar man till...

Äger en bok av hans hand, "Matulda och Megasen", en sf-story för barn, illustrerad. Fin sak.

Anton Ymer (pseudo) sa...

Åh, Hans Arnold!

Jag vill också ha den boken.
*surfa bokus*