fredag, april 06, 2007

2007-50: Anne Frank: Berättelser

När jag köpte den här boken utgick jag från att det i själva verket var Anne Franks dagbok under annat namn, och tittade inte så noga på den. Jag hade aldrig hört talas om att det fanns mer än en bok av Anne Frank, men så är det uppenbarligen.

Den här boken innehåller ett antal noveller som Anne Frank skrev parallellt med dagboken, samt ett fragment av en roman hon arbetade med. Dessutom finns små utdrag ur hennes dagbok instoppade mellan texterna. Antingen är det notiser som nämner de aktuella novellerna eller som behandlar samma ämne.

Jag tror faktiskt inte att jag läst dagboken, eller om jag har gjort det så var det så länge sedan att jag inte kommer ihåg det. Jag har däremot läst lite om den, och av det att döma så återkommer ämnen från den i många av novellerna, även om de inte uttryckligen sägs vara självbiografiska. Det förekommer exempelvis på flera ställen personer som klagar över att de har dålig kontakt med sin mor, något som Anne också led av. En del av novellerna har en viss bismak av moralkaka, oftast i form av att man inte ska klaga utan vara nöjd med det man har. Jag vet inte om man ska se det som en berömvärd filosofisk inställning eller ett försök att hålla modet på sig själv uppe via självsuggesion, med tanke på den situation Anne befann sig i när texterna skrevs. Oavsett detta så är detta en imponerande produktion av en 14-15-åring.

Anne Frank: Berättelser (Verhalen rondom het achterhuis)
Lars Hökerbergs Bokförlag, 1960
Översättare: Saima Fulton
171 sidor
Köp boken från Bokus så får jag lite provision.



Läsutmaning för 2007
Hundra böcker totalt: 50 (varav 11 serieböcker)
Fem pjäser: William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will Sophokles: Elektra
Fem nobelpristagare: Orhan Pamuk: Snö Isaac Bashevis Singer: Shosha André Gide: Isabelle
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007) Andreas Marklund: Skördedrottningen Joe Hill: Heart-Shaped Box
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan) Orhan Pamuk: Snö (Turkiet) Sophokles: Elektra (Grekland) André Gide: Isabelle (Frankrike) Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt (Island) Klart 2/3!
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike

Läst under 2007:
Nr 1-10
Nr 11-20
Nr 21-30
Nr 31-40
41: Karen Joy Fowler: Jane Austen-klubben
42: Susanna Alakoski: Svinalängorna
43: Hal Duncan: Vellum
44: Svenska Naturskyddsföreningen: Växter (årsbok 1983)
45: Halfdan W. Freihow: Kära Gabriel
46: Dan Brown: The Da Vinci Code
47: Andreas Marklund: Skördedrottningen
48: Joe Hill: Heart-Shaped Box
49: Kerstin Engman: Moa Martinson: Orden och kärleken, en biografi
50: Anne Frank: Berättelser

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

Inga kommentarer: