måndag, april 30, 2007

Gör ett spel-workshop

Under gårdagens Lincon-besök passade jag på att delta i en workshop som handlade om att konstruera ett eget spel. Först fick vi en kort genomgång av ett par från konkarong.se om speldesign i allmänhet som exempelvis diskuterade skillnaden mellan den tyska skolan och den amerikanska skolan. Den tyska skolan hittar på en spelmekanik och funderar sedan på vad spelet kan tänkas handla om. Den amerikanska skolan bestämmer vad spelet ska handla om och funderar sedan på vilka regler som behövs.

Efter det var det dags för övningar. Vi var tillräckligt många för att bilda fyra grupper med två personer i varje. Spelkonstruktionen skedde i fyra steg. I varje steg skrev man ner sitt resultat på ett papper och skickade sedan detta vidare till nästa grupp, så när övningen var slut hade alla gjort lite på varje spel.

De steg vi gjorde var dessa:

  • Hitta på ett namn. Under workshopen hade vi begränsningen att namnet skulle vara ljudhärmande.
  • Hitta på en "tagline" till spelet, som kan fungera som en undertitel eller reklamslogan.
  • Hitta på en text som skulle kunna passa på baksidan av spelets låda. Detta är alltså ett mellanting mellan beskrivning av vad spelet handlar om och reklam.
  • Hitta på hur spelet verkligen fungerar.


Det spel som jag till slut fick jobba med att bygga regler till blev ett rymdspel där man ska åka runt på ett rymdskrotupplag och försöka samla ihop delar man behöver för att renovera sitt rymdskepp genom att teleportera dem till rätt ställe. De tre andra spelen handlade om att sätta ihop en tidning, att ta över världen som ond vetenskapsman och luftstrider mellan änder. Speciellt tidningsspelet tyckte jag kändes som något som skulle var värt att utveckla vidare för det verkade spelbart redan efter en dryg timmes utveckling.

Förutom det besökte jag även auktionen och är nu ägare av ett Durch die Wüste och ett Terra. Det förstnämda provade vi att spela i kväll och jag tycker att det fungerade bra. Det var dessutom, som många tyska spel, konstruerat så att vuxna kan tycka att det är intressant att spela medan det fortfarande inte är alldeles för svårt för Martin (fem år gammal, men van vid spel som Settlers och Ticket to Ride).

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

2 kommentarer:

Ola Janson sa...

Härligt att se mina studenter gå loss med mina övningar på konvent. Hoppas det var roligt och att det gav mersmak.

hälsar

Ola

Hans Persson sa...

Det var skoj. Jag har designat spel förut, men inte på det här sättet. Bara ett av dem har kommit till ett så färdigt läge att det faktiskt gått att spela, dock. Jag har fortfarande kvar en prototyp i generation två eller så (en snygg fulprototyp). Trots att det spelet är designat 1991 så och lider av en del problem som äldre spel ofta har (för mycket regler, för lång speltid) så har det också en del moderna drag som påminner om tyska spel (som jag inte hade sett något av då). Dessutom har jag ännu inte sett något spel som handlar om samma sak, så det är inte för sent att göra en ny version med modernare regler. Jag ska bara komma underfund med vad som är rätt mekanik för det...