söndag, april 01, 2007

Nytt säkert pass, men kass hantering

För en vecka sedan var jag och beställde ett nytt pass eftersom mitt gamla höll på att falla sönder. Sedan jag skaffade det förra har passet utvecklats, så att det ska bli svårare att förfalska. När jag gjort min beställning fick jag en lapp i stil med en vanlig kölapp som jag skulle ta med mig när jag hämtade passet.

I fredags hämtade jag det nya passet. Det har en massa säkerhetsfinesser som hologram och en version av mitt passfoto gjord av en massa hål i en av sidorna och så vidare. Det är säkert jättebra. Vad som var lite intressant var däremot att polisen glatt lämnade ut det nya passet till mig i utbyte mot min kölapp, utan något som helst krav på legitimation eller så. Jag tror inte ens att hon öppnade det nya passet och kollade om jag såg ut som på bilden.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,

3 kommentarer:

Matilda sa...

Varför är jag inte förvånad? Tur att du i alla fall fick ditt eget pass och inte någon annans...

Är personligen glad att jag har ett "gammalt" pass av sorten som varar i tio år. Sen blir det ju en himla rännande till passpolisen i och med att de nya inte håller lika länge.

Måste dessutom säga att det är en imponerande lista böcker du läst. Är själv på bok nr 2 för året (borträknat kurslitteratur). Önskar att jag tog mig mer tid att läsa. Just nu slukar jag The Historian av Elizabeth Kostova. Rekomenderas definitivt!!

Läs och blogga på! :D

Helena sa...

Oj!

Jag har mest stört mig på att det inte verkar gjort för att använda... Den där plastbiten som sticker ut innan bakre pärmen är fruktansvärt irriterande. Testa att backpacka med passet ett tag och pärmen viker sig liksom över den och passet blir helt deformerat. Var det för dyrt att låta plasten gå hela vägen?

Anonym sa...

Men det är ju klart att de ser inne på sin dator att det är du. Tekniken har gått framåt, vettu.