tisdag, september 13, 2005

Nu vet jag vart mina SMS tar vägen

Jag insåg just varför jag så ofta gör fel med min telefon. Och nu talar jag inte om den uppenbara anledningen att det är en ///-lur med sunkigt gränssnitt, utan varför gränssnittet inte fungerar (eller i alla fall ett exempel på det).

Jag lägger rätt ofta in saker i min kalender. Om jag inte gör det så kommer jag inte ihåg dem, och det händer att jag behöver göra saker på bestämda tider. Alltså måste jag skapa en massa kalenderposter. När man matat in beskrivning, tid och så vidare så finns det bara en knapp att trycka på, och den innehåller en pil. Pilen börjar i vänster ände av knappen, går till höger, svänger neråt och fortsätter sedan tillbaka till vänster igen. Det kanske inte går att begripa hur den ser ut av den här beskrivningen, men knappen känns rimlig som "tillbaka". När man klickar på den så sparas ens kalenderpost, och telefonen kommer att pipa när det är dags.

Någon gång ibland skickar jag SMS. Det händer inte lika ofta, men ibland är det folk som skickar SMS till mig, och det brukar innebära att jag behöver svara. Ibland hör folk av sig senare och undrar varför de inte fick något svar. Nu har jag insett varför. När man skriver ett SMS finns det två knappar att välja på. Den ena är samma som den enda som fanns i kalendern. Skillnaden är att här betyder den inte "klar, ta hand om det här och se till att det fungerar som jag vill" som i kalendern, utan här betyder den "spara det här i Utkast-mappen och se till att det blir liggande där i några veckor". Om man vill skicka sitt SMS ska man istället klicka på "sänd"-knappen. Nu skulle man ju kunna tycka att "sänd" är en rätt tydlig markering på en knapp, men uppenbarligen är mönsterigenkänning av det som brukar vara på knappen jag ska trycka på mycket lättare för hjärnan, så de flesta gångerna trycker jag på pilen och inget SMS blir skickat.

Tänk så bra det vore om /// hade gjort lite användbarhetstestning och istället haft en knapp med en pil på som skickar och en knapp med "spara utkast" på som inte skickar. Eller att man hade låtit bli att använda en tillbakapil som spara-knapp i kalendern. Vilket som helst är OK för min del, och hade garanterat varit bättre än som det nu är.

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är det faschinerande med sådana olikheter? Jag lyckades alldrig få något flyt i mitt användande av den Siemes S40 jag hade ett tag. Under en och samma operation, exempelvis spara post i telefonboken, dök det upp en ansenlig mängd skärmar som man skulle ta sig igenom med OK eller avbryt. Vilken knapp som var OK och vilken som var avbryt var lite olika beroende på någons godtycke.

Siemens har de sämsta mobiltelefongränssnitten jag sett hittils. Motorola var inte att leka med heller, men det var en gammal mobil.