onsdag, september 14, 2005

Cache hittad men GPS borta

Jag gav mig ut på en löptur igår med information om ett gäng cachar med mig och tänkte att jag skulle hitta några av dem. När jag kom fram till den första och slutligen lyckades få satellittäckning i närheten av Rosenbad (ute vid vattnet går det lättare än inne bland husen) kom jag fram till ungefär 50 meter från cachen, sedan kraschade GPS:en. Det har den gjort förut, så jag tänkte inte så mycket på det. Jag plockade ut batterierna ur den som vanligt så att det gick att starta om den, och försökte igen. Den kraschade igen. Och igen. Och igen. Tydligen är det dags att säga adjö till den här GPS:en nu och skaffa en ny, för jag lyckades inte få den att leva mer än fem sekunder innan den kraschade trots ett gäng försök.

Med hjälp av cachebeskrivningen lyckades jag hitta cachen Urban squirrel i alla fall.

Utan GPS är det lite svårt att geocachea, men i en stad kan det fungera ändå. Jag satte mig och tittade igenom beskrivningarna för resten av cachearna jag hade med mig och sorterade ut några som skulle kunna gå att hitta ändå. Jag hade kollat med MapQuest så jag visste rätt noga var de skulle vara, och ibland berättar cachebeskrivningen var man ska leta. Eller så kan man få reda på det med ledtrådarna.

Nästa cache på listan (Stockholm City) verkade helt uppenbart placerad, men den gick inte att hitta i alla fall. När jag tittade på nätet efteråt ser jag att flera andra också varit där och inte hittat den, så den är tydligen borta.

Jag stannade till vid ytterligare några cachear längs löpturen, men jag lyckades inte hitta någon av dem utan GPS.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja visst gör det ont när hårdvara brister.
Varför skulle annars inköparen tveka?

Anonym sa...

Är det spam som tas bort?

Hans Persson sa...

Japp, det är spam som försvinner.

Anonym sa...

Det förklarar en del. Jag funderade ett tag på hur oförskämda saker folk skrev egentligen. :-)