tisdag, september 27, 2005

Japanska

Nu har jag varit på min första lektion i japanska. Klassen bestod av ungefär lika delar folk i min ålder och gymnasister. Läraren är japanska, och inte så bra på svenska så hon satsar på att köra så mycket som möjligt av kursen på japanska redan från början. Jag tror att det är rätt sätt, även om det blir lite förvirrande i början när man inte förstår så mycket.

Tyvärr kommer jag antagligen att missa nästa lektion på grund av en jobbresa, så jag får se till att läsa i förväg. Att plugga in hiragana som används i läsövningar går ju exempelvis bra att göra själv (och det har jag redan börjat på så smått).

Jag började i somras med att lära mig katakana när jag bestämt mig för att gå den här kursen. Jag surfade runt lite och det verkade som om en del kurser tyckte att man skulle börja med katakana, andra med hiragana. Jag valde katakana för att de såg enklare ut. Den här kursen börjar med hiragana. Jaja, förr eller senare måste jag i vilket fall lära mig både och.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett riktigt skönt program för att lära sig kana och kanji är Project Slime Forest.

Det ser ut som gamla zelda för NES, du går omkring med en figur och möter på "slimes", de kommer ropa ut ett tecken och skriver du inte in vilket tecken det är förlorar du liv (+ att det säger vad svaret är).

Riktigt bra, fast det ser lite corny ut.

Jag har även gjort en egen "lär dig hiragana/katakana"-webapp som du kan beskåda här (Kanaflash). Den är enklare, precis som att ha papperskort i fickan fast på nätet. :)

Lycka till, eller "Ganbatte yo!" :)

Hans Persson sa...

Det där ser intressant ut! Det ska jag titta närmare på i kväll.