tisdag, januari 06, 2009

Vad var hett under 2008?

Eftersom 2008 är slut roade jag mig med att titta lite i webbstatistiken för att se vad det är för sökord som gjorde att folk som använde sökmaskiner hamnar på Du är vad du läser under det gångna året. Överst på listan (med rätt god marginal) ligger sökningen "du är vad du läser" med knappt tusen träffar, och förhoppningsvis har de som sökte så också hittat vad de var ute efter.

Jag tittade på de femtio vanligaste sökorden och hittar bara två eller tre som inte har med böcker att göra. Inlägget jag skrev om mitt besök på Hasseludden Yasuragi har fått över trehundra träffar och är därmed utan tvekan det mest eftersökta icke-bok-inlägget.

Det är väl tveksamt om man kan dra några slutsatser om vilka författare som är mest populära utifrån vilka som fått flest sökträffar, men här är i alla fall de som är vanligast. Jag har summerat antalet träffar för författarens namn och alla boktitlar som hör till den författaren:
556 John Ajvide Lindqvist
314 Mustafa Can
311 Jonas Gardell
282 Camilla Läckberg
272 Carin Gerhardsen
180 Mons Kallentoft
180 Stephen King
177 Gary Gygax
174 Johan Theorin
163 Anna Jansson


Med två undantag är det svenska författare på toppen. Det förvånar mig lite att Carin Gerhardsen hamnar så högt på listan med bara en deckare publicerad, och jag hade definitivt inte väntat mig att Gary Gygax skulle vara så eftersökt. Precis utanför tio i topp hamnar några mindre kända och/eller mindre aktuella namn som Hans Arnold, Ally Kennen, Anna Maria Lenngren och Ann-Christin Gramming (och, för den delen, Hans Persson). Bland de mer kända och väntade sökorden kan man notera att "Lisbet Salander" är eftersökt, men inte "Stieg Larsson" eller hans böcker.

Andra ämnen som visat sig populära är ebokläsaren Sony PRS-505 och gratis ljudböcker från Librivox.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Rätt smart att ta en hyggligt använd, men inte för använda, fras som "Du är vad du läser" som bloggnamn ur sökmotorssynpunkt. Det är inte svårt att hamna överst bland träffarna, men man lär ändå få en bunt sökningar på den som inte hade med bloggen att göra – rimligtvis huvudsakligen från personer med någon form av litteraturintresse.

Under årets första dagar har fler hittat till Ampersand genom att söka på det än som har kommit till Vetsaga genom att söka på "Vetsaga" (även om det inte är någon större skillnad). Rimligtvis handlar det om att Ampersand får träffar från personer som undrar över uttrycket, medan ingen söker efter Vetsaga utan att vara ute efter sidan.

//JJ

Hans Persson sa...

Namnvalet för den här bloggen var helt enkelt en översättning av rubriken på min statistiksida om min läsning som fanns många år innan bloggen. Det låg ingen djupare eftertanke bakom.

Det kan väl tänkas att Vetsaga får en del träffar som inte explicit är ute efter just den sidan, men i så fall handlar det säkerligen om sf-fans som är intresserade i alla fall, för det finns knappast någon annan som känner till begreppet "vetsaga".

Anonym sa...

Nej, det var inte tanken bakom Ampersand heller, men det blir en effekt.

Jag tror att antalet personer som söker efter "Vetsaga" utan att leta efter sidan är försvinnande litet, tyvärr. För ovanligt, och för sällan man stöter på det utan att någon förklarat det.

//JJ