fredag, januari 16, 2009

En bra bokdag

I dag fick jag tre böcker med posten: två Tradera-fynd och en nyköpt.

Till att börja med Pluto klockan X 12, en ungdomsbok från 1958 av den i dag rätt okände sf-författaren Carl Henner. Egentligen hette han Henrik Nanne och var även verksam som översättare.

Nästa bok är en raritet; ett förhandsexemplar av Bertil Mårtenssons debutroman Detta är verkligheten (1968) som dessutom är signerat av författaren (som även finns tillgänglig via Projekt Runeberg). Enligt baksidan hävdar Bertil Mårtensson "att han, i likhet med Hjalmar Söderberg, aldrig blivit hängd i Texas". Om jag vill läsa det här exemplaret blir jag tvungen att sprätta det själv, så uppenbarligen är den oläst.

Slutligen Lisa Rogaks precis nyutkomna Haunted Heart, en biografi om Stephen King. Jag har läst en hel del om King tidigare, men inget som täcker de senaste 15-20 åren, så det här ska bli intressant.

Jag har lust att kasta mig över Haunted Heart med en gång, men på tisdag ska jag vara med på en läscirkel och jag har ännu inte läst ut den boken som levererades rätt sent. Jag måste nog hålla mig och se till att läsa en bit i den först innan jag gräver ner mig i något annat.



Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: