torsdag, januari 01, 2009

Summering av läsåret 2008

Under 2008 hann jag med att läsa 116 böcker. Under det sista kvartalet har det dels inte blivit så väldigt mycket läst och inte heller så väldigt många böcker som höjt sig över mängden, men några som jag tyckt mycket om har varit Haruki Murakami: Sputnikälskling, Scott Westerfeld: Uglies, Mare Kandre: Hetta och vitt och Johnny Hart: The Return of B. C. Rides Again. Tidigare kvartalsrapporter finns här, här och här.

Om jag tittar på hela året så är det här några av de bästa böcker jag läst:

I början av året skrev jag lite om en läsutmaning för 2008, men jag får nog säga att jag ganska snart glömde bort den.

  • Jag läste som väntat över 100 böcker under året.
  • Tanken var att läsa böcker av fem nobelpristagare jag inte läst något av sedan tidigare. Jag har läst böcker av fem nobelpristagare (Gabriela Mistral, Boris Pasternak, Doris Lessing, Wislawa Szymborska och Rabindranath Tagore), men en av dem (Lessing) hade jag läst sedan tidigare.
  • Planen var att läsa mer noveller. Jag har inte läst ut alla de halvlästa novellmagasin jag hade liggande, men jag har åtminstone läst alla nummer av Nova SF, Mitrania och Eskapix som kommit ut under året. Förutom det har jag faktiskt läst inte mindre än åtta novellsamlingar (Leena Krohn: Bipaviljongen, Doris Lessing: London Observed, Cory Doctorow: A Place so Foreign, Sven Christer Swahn: Mina kära döda, Joe Hill: Vålnader, John Ajvide Lindqvist: Pappersväggar, Steve Savile: Similar Monsters och Mare Kandre: Hetta och vitt) så totalt blir det ett rätt hyfsat antal noveller.
  • Jag ville också försöka läsa böcker från fler länder än de vanliga (Sverige, Norge, Storbritannien, USA). Förutom dem hittar jag författare från Kanada (Cory Doctorow), Chile (Gabriela Mistral), Ryssland (Boris Pasternak), Finland (Arto Paasilinna), Indien (Arundhati Roy, Rabindranath Tagore), Holland (Leo van der Heijdt), Iran (Marjane Satrapi) och Polen (Wislawa Szymborska). Om jag räknat rätt blir det tolv länder vilket faktiskt är lite mer än jag väntat mig.
  • Jag hade tänkt att läsa några science fiction-klassiker. Det enda jag hittar i årets läst-lista som ens kommer i närheten är H. G. Wells The Time Machine. Egentligen hade jag tänkt läsa lite vinnare av Hugo- och Nebula-priserna, men så blev det inte.
  • En plan var att försöka läsa en del av de böcker som stått olästa länge i hyllan här. Jag har inte räknat efter för att försöka se hur det gick i detalj, men jag kan i alla fall säga att jag inte verkar ha fler olästa böcker nu än i början av året.
  • Slutligen sade jag att jag skulle blogga om alla böcker jag läste ut, och det har jag gjort.


Som avslutning kommer här en bildkavalkad över läsåret 2008:


Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

6 kommentarer:

Anonym sa...

116 böcker inte illa pinkat!

Anonym sa...

Någon utmaning för 2009? / Pappa

Hans Persson sa...

Jag har inte gjort någon än, åtminstone. Vi får väl se hur det blir.

Arina sa...

Jag undrar bara hur du hinner läsa 116 böcker. Ser för övrigt fram emot att läsa Halting State.

Hans Persson sa...

Jag läser hyfsat fort.

Anonym sa...

Mycket snygg bildkavalkad, det ser så lockande ut.