måndag, januari 12, 2009

Bokkedjan 5: Utanförskap

Veckans bokkedja handlar om Utanförskap. Reglerna finns i den första bokkedjan. Jag kan passa på att betona att det är kul om alla som gör en bokkedja även skriver en kommentar här, så att det lätt går att hitta alla bokkedjor om samma ämne. Jag har länkat in några som jag hittat om tidigare ämnen, men gör det gärna själva.

Den första bok jag kommer på som handlar om utanförskap är Stephen Kings Carrie. Den handlar om en ung flicka som är mobbad i skolan och som dessutom har en mamma som är en religiös knäppskalle. Till skillnad från de flesta andra mobbade barn så har Carrie telekinetiska krafter. Efter att ha blivit allt mer förödmjukad av sina klasskamrater så använder hon till slut dem för att hämnas på sina plågoandar.

Carrie är Stephen Kings första publicerade roman, men den första roman av honom jag läste var The Dead Zone. Vid det här laget är det över tjugo år sedan jag läste den och jag har läst nästan alla hans böcker sedan dess. Just den här handlar om en man som har förmågan (eller kanske förbannelsen) att kunna se framtiden för människor han rör vid. Hans liv blir annorlunda efter att han skakat hand med en man som försöker bli USA:s president.

En annan bok som handlar om en amerikansk president som är farlig för landet är Michael Moores Dude, Where's My Country?. Här handlar det istället om George W. Bush som till skillnad från presidenten i The Dead Zone finns i verkligheten, även om man ibland kan undra om han har någon kontakt med den. Den här boken skrevs i hopp om att förhindra att dubya skulle bli omvald.

En annan politisk bok skriven av en man som heter Moore i efternamn är V for vendetta av Alan Moore. Det är en satir som utspelar sig i ett framtida totalitärt England som skrevs som en reaktion på Thatchertiden. Handlingen kretsar kring en anakistisk terrorist som kallas "V". Han är utklädd till Guy Fawkes och försöker likt sin föregångare göra så mycket skada på staten som möjligt. V for vendetta är ett seriealbum -- faktiskt ett av de bästa jag läst.

Vad har ni andra för associationer kring utanförskap?

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

14 kommentarer:

Anonym sa...

Dethär var ju en utmärkt idé. Den ska jag nog hoppa på. Fast jag bloggar ju på engelska, så temat får bli "Alienation".

-néa

Anonym sa...

http://neablog.wordpress.com/2009/01/12/alienation-a-book-chain/

Hans Persson sa...

Ett par bokkedjor:

Bokblomma
Landet Annien

Anonym sa...

Har gjort ett första försök till en bokkedja hos mig också.

http://sofiemarika.blogg.se/2009/january/bokkedja-utanforskap.html

//Sofie

Åka sa...

Hade tänkt hojta här om att jag gjort min kedja (hade lite bråttom igår), men du havnn visst upptäcka den själv först :-)

Anonym sa...

Association Utanförskap,
när jag var i tonåren:

Taxi Driver -film

sex noll två - låt av ksmb

Läderhandsken - serie

Bok - Raseri av bachman

Anonym sa...

Min lista är också publicerad nu!

Anonym sa...

Sen igen. Men nu ligger min kedja uppe i alla fall.

Pi på gemenbloggen.

Blogger går inte med på att .se är en giltig toppdomän. Tack för det då!

Hans Persson sa...

Jag har inga problem med Blogger på en .se-domän, som synes...

Anonym sa...

Nu är min bokkedja med startpunkt i Utanförskap klar.

Anonym sa...

Den här var svår, men nu är jag klar iaf!

Arina sa...

Nu är jag klar med femman. Väldigt sent, men jag ville vara med i alla fall.

Hans Persson sa...

En bokkedja från Ett hem utan böcker

Fia sa...

Jag är också klar med femman, ännu senare må jag påpeka, men jag kommer snart ikapp!