söndag, januari 11, 2009

Behöver vi alla böcker?

Jag är som bekant inte den som normalt sett har något emot att det kommer ut böcker, men jag undrar trots allt om det inte ibland vore bättre att inte väcka den björn som sover. På kort tid jag har hittat följande:

  • Den för mig okände David Benedictus ska publicera Return of the Hundred Acre Wood som alltså är en auktoriserad uppföljare till Nalle Puh-serien. Jag tycker att serien har ett utmärkt slut som det är; det behöver inte förändras. Den annonserade titeln får mig att tänka på Macbeth: om det ligger något i det skulle det onekligen ge den här uppföljaren en lite annorlunda smak än de föregående delarna.
  • Konstnären Phil Buehler (som jag inte heller vet något om) ska publicera den bok som Jack Torrance i Stephen Kings The Shining skriver medan han vaktar det hemska hotellet Overlook. Här handlar det mer om ett konstprojekt än en faktisk bok: precis i linje med The Shining som består den här 80-sidiga boken endast av ett upprepande av frasen "All work and no play makes Jack a dull boy". Inte någon speciellt underhållande bok, och inte mycket till egen insats i den "installationen" heller.
  • Som jag skrev för ett tag sedan så ska Eoin Colfer skriva en uppföljare till Liftarens guide till galaxen-serien.


Slutligen en bok som inte känns lika onödig, men när jag ändå skriver om kommande böcker kan den få slinka med. J. R. R. Tolkiens efterlevande har uppenbarligen hittat ytterligare ett manuskript som nu ska ges ut i en egen volym. Den här gången heter det "The Legend of Sigurd and Gudrún" och är på vers. Detta skrevs på 1920- och 1930-talen och återberättar delar av den nordiska mytologin (Völsungasagan, om jag förstått rätt).

Andra bloggar om: ,
Technorati Technorati tags: ,
intressant.se

3 kommentarer:

Maria Therés sa...

Uppföljaren till H2G2 får mig att må lite illa, men samtidigt vet jag att jag kommer att läsa den. Och hata den. Och hata mig för att jag läste den.

daniel a. sa...

Jag läste Nalle Puh-serien förra året, för första gången i original. Det var en underbart charmig läsupplevelse, tyckte jag. Och slutet var riktigt passande, om än något sorgligt (vilket gjorde det så bra). En uppföljare...? Varför? Vad ska den åstadkomma? Jag är emot uppföljare i de bästa fallen, och det är är nog bland det sämsta jag har hört talas om.

A.R.Yngve sa...

He he... i MAD Magazine's parodi på "The Shining" slutar det med att ett bokförlag söker upp Jack Torrances änka och ber om att få ge ut hans bok fylld med bara "All work and no play..."

MAD fick rätt, till slut.
;-P