måndag, januari 26, 2009

Bokkedjan 7: Afrika

Nu är det dags för en ny bokkedja (här finns reglerna). Veckans startpunkt är Afrika, en av de världsdelar jag aldrig har besökt.

Orsaken till dagens tema är att jag just nu läser Afrikanen av Jean Marie Gustave le Clezio, förra årets nobelpristagare i litteratur. Jag har inte läst speciellt mycket om Afrika förut, men jag tycker att den här boken känns annorlunda eftersom den har ett annat perspektiv: dels är den skriven från barnets horisont, och dels handlar den om en utomståendes upplevelse av att bli förflyttad till ett främmande Afrika.

Le Clezios far befann sig i Afrika för att han var läkare, och det får mig faktiskt att tänka på inte en annan läkare utan en veterinär. Min första kontakt med den humoristiskt skildrade veterinären James Herriot var i form av teveserien I vår herres hage och inte böckerna den bygger på, men på senare tid har jag även läst och uppskattat några av böckerna.

En av en veterinärs sysslor är att titta till får, men fåren i Glenkill är det ingen som vakar över. Deras herde har blivit mördad och de bestämmer sig för att själva lista ut vem den skyldige är. En väldigt udda deckare som faktiskt fungerar trots (eller kanske tack vare) de väldigt originella huvudpersonerna.

Från detektivfår på en brittisk hed till den mest klassiska skildring av en hed som väl finns, Emily Brontës roman Wuthering Heights. Med hedarna som bakgrund följer vi en stormig kärlekshistoria mellan Catherine och den mystiske Heathcliff.

Jaha, trots en start långt in i Afrika handlar tre fjärdedelar av min bokkedja om väldigt brittiska miljöer. Så kan det gå.

Nu vill jag se vart era bokkedjor tar oss!

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

10 kommentarer:

Anonym sa...

Bisarr tanke, det här. Men varför inte?
För mig ger startpunkten Afrika rätt omgående Olle Strandbergs JAMBO, en klassisk reseskildring av en färd i Jeep genom stora delar av Afrika som Strandberg företog tillsammans med fotografen Rune Hassner i början på 1950-talet. Olle Strandberg var en gång i tiden gift med min moster och hans böcker fanns med roliga dedikationer i föräldrahemmet; de är mycket njutbara, för han var en förnämlig skribent, en lika förnämlig humorist och hade skarp blick för det udda, talande, bisarra och fascinerande.
Bil genom öken för nästan alldeles automatiskt till Christopher Lamberts förnämliga krigsskildring och psykologiska thriller ICE COLD IN ALEX, om en ambulansfärd genom delar av Arabien till Alexandria under andra världskrigets drabbningar mellan Rommel och de allierade i Nordafrika. Det här är inte bara en minnesvärd roman utan blev också en utmärkt film.
Och i slutet tar huvudpersonerna sin välförtjänta öl i Alexandria, som lätt kunde bli Lawrence Durrells berömda romankvartett men som för skojs skull i stället får bli A FLAME IN BYZANTIUM av Chelsea Quinn Yarbro, den första av hennes tre romaner om Olivia Atta Clemens, den kvinnliga vampyr som följer Yarbros manlige hjälte St Germain genom seklerna; Yarbro är nog den mest underskattade av de betydande vampyrförfattarna eftersom hennes romaner i första hand är mycket omsorgsfulla, initierade och fascinerande historiska romaner; samtidigt är hon en mycket orättvist förbigången historisk författare eftersom hennes böcker har vampyrer som huvudpersoner.
Men det hindrar inte att min favoritvampyrroman trots allt är ett unikum, Suzy McKee Charnas THE VAMPIRE TAPESTRY, om en vampyr som i dagens värld går i psykoterapi för att komma till rätta med sin jagkänsla och sitt främlingskap i världen. Briljant, rolig, tänkvärd och mycket överrumplande roman.
Det var väl fem böcker man skulle åstadkomma? Inte för att associationerna tar slut där; Charnas mest betydande verk är den genusdebatterande, fyra volymer långa Holdfastkrönikan, som började med A WALK TO THE END OF THE WORLD; den är en av sf-litteraturens viktigaste feministiska klassiker, men kan inte mäta sig med Joanna Russ THE FEMALE MAN (HONMÄNNISKAN i översättning), som jag anser är ett av de stora mästerverken i modern litteratur och som borde få betydligt större uppmärksamhet än den fått och får. Men kanske är det Russ i många fall inoportuna synsätt som legat henne i fatet; hon är en extremt stridbar feminist som trots det varken förespråkar censur eller lagstiftning mot prostitution, och sådant lönar sig förstås inte. Liksom det inte heller lönar sig att skriva om andra politiskt inkorrekta ämnen; kan något tro att Vladimir Nabokov inte skulle ha fått Nobelpriset om han låtit bli att publicera LOLITA? Sedär; svårare var det inte att komma till sju heller.

Hans Persson sa...

Om jag inte missminner mig så var det Olle Strandberg jag läste en introduktionsartikel om i någon tidskrift nyligen, möjligen var det Äventyrliga familjer.

Anonym sa...

Även jag har gett mig på att göra en kedja om Afrika...

Anonym sa...

Har du läst något intressant om Strandberg vore det kul att få veta var och vad; om inte annat kanske det kunde roa mostern, som fortfarande är inte bara i livet utan synnerligen vital, även om det vid det här laget är över femtio år sedan Strandberg dog. En fascinerande man var han; litteraturvetare, kåsör, globetrotter, filmmanusförfattare, radiopratare, antologisammanställare (hans Kalla kårar inte bara gav upphov till ett begrepp utan var väl också föregångaren till Torsten Jungstedts stora skräckantologier). Som jag skrivit på annat håll höll han vid sin död dessutom på att sammanställa en tänkt, mycket omfattande sf-antologi som möjligen kunde ha påverkat synen på sf i landet; Strandberg var känd, uppskattad och en stridbar skribent.

Hans Persson sa...

Jag ska hålla ögonen öppna. Jag kan dock ha blandat ihop namnen.

(Just nu hittar jag inget, men mina tidskrifter har en tendens att åka på turne till mina föräldrar när jag läst ut dem och återkomma ett tag senare.)

Anonym sa...

Nu är min Afrika-kedja färdig. Kanske att jag hinner ikapp snart. :-)

Intressant nog har min samma startpunkt som Agnes, men sedan hamnar vi helt olika.

Hans Persson sa...

Här finns en bokkedja till: Bokblomma

Hans Persson sa...

Ett hem utan böcker har gjort bokkedjan.

Arina sa...

Det dröjde men nu är den gjord.

Hans Persson sa...

Theresan har också gjort den här bokkedjan.