måndag, januari 19, 2009

Bokkedjan 6: Edgar Allan Poe

En ny vecka och därmed också dags för en ny bokkedja (regler här). Det kul att så många hänger med! Jag klickar runt till er alla och läser hur ni associerar.

Hittills har alla bokkedjorna haft väldigt generella teman. Med anledning av dagens jubiléum gör jag den här gången tvärt om och tar ett väldigt smalt startämne, nämligen författaren Edgar Allan Poe. Om du inte har läst något av honom så kan jag rekommendera exempelvis dikten The Raven eller novellen The Black Cat som startpunkter.

Jag tror att min första kontakt med Poes texter var en högläsning av "Den svarta katten" som en klasskompis gjort på band och som spelades upp på ett födelsedagskalas. En annan tidig bekantskap var dikten The Raven som var en av de första dikterna som jag faktiskt begrep mig på (jag är ingen stor poesiläsare). De här texterna och många andra läste jag i en tjock och tättryckt volym medan jag gick på gymnasiet, och ungefär samtidigt upptäckte jag och lyssnade mycket på Alan Parsons Project och deras LP (så gammal är jag!) Tales of Mystery and Imagination som bygger på ett antal texter av Edgar Allan Poe.

Tales and Mystery and Imagination var Alan Parsons Projects debutskiva och även den andra var tänkt att ha ett litterärt tema. Som titeln I Robot antyder var tanken att den skulle baseras på texter av Isaac Asimov (som skrivit novellsamlingen I, Robot), men rättighetsproblem satte käppar i hjulet och det blev ett allmänt hållet sf-tema istället. Asimov har jag läst mycket av även om det var länge sedan och några av de texter jag minns som bäst är just robothistorierna där alla robotar följer strikta lagar men trots det gör saker som tycks bryta mot lagarna. Asimov visar sedan med oklanderlig logik hur det har skett utan att några lagar brutits.

Robotar är en av de saker som Isaac Asimov är mest känd för. Personteckning och kärlek är däremot inte några av hans paradgrenar. Boken The Silver Metal Lover av Tanith Lee är däremot en bok som kombinerar kärlek och robotar: en kvinna blir kär i en robot hon köpt. Sedan en dag uppdagas ett tillverkningsfel och fabriken vill återkalla hennes robot...

Att bli av med den man älskar är naturligtvis aldrig roligt, men det kan hända både stora och små och rent av björnar. Det sorgliga slutet (hade man ju kunnat hoppas, i alla fall) i Nalle Puhs hörna består i att Nalle Puh får reda på att Christopher Robin inte längre kommer att kunna göra så mycket Ingenting (eftersom han ska börja skolan, även om det inte sägs) och att de alltså inte kommer att ses så ofta som förut. Han ber dock särskilt att Puh ska komma och hälsa på ibland, vilket han lovar.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

6 kommentarer:

Anonym sa...

Är jag först för en gångs skull?! Jaha, där ser man. ^^ Klar med min sjätte kedja iaf!

Anonym sa...

Min lista ligger också uppe nu.

Anonym sa...

Sen som vanligt, men nu ligger min sjätte bokkedja ute.

Hans Persson sa...

Här finns en bokkedja: Bokblomma

Hans Persson sa...

Ett hem utan böcker har gjort den här bokkedjan.

Hans Persson sa...

Theresans har också gjort den här bokkedjan.